Foto: Staatliche Schlösser und Gärten Baden-Württemberg

Volkswirtschafts­lehre (alle)

Important information about Economics courses

Please go to the websites http://www2.vwl.uni-mannheim.de/35.1.html (for bachelor's level courses) andhttp://www2.vwl.uni-mannheim.de/3933.0.html(for master's level courses) to obtain updated and detailed information about courses. In case of any questions, you are welcome to contact your coordinator:

for bachelor's level courses: Ms. Christiane Cischinsky (christiane.cischinsky(at)uni-mannheim.de)

for master's level courses: econgrad(at)uni-mannheim.de

Amerikanische Wirtschafts­geschichte von der Kolonisierung bis zum Zweiten Weltkrieg (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
7.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
3
Lektor(en):
Jochen Streb
Analysis für Fortgeschrittene (Vorlesung mit Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
11.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
6
Lektor(en):
Analysis und Lineare Algebra B (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
5
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Antitrust/ Competition Policy (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Lektor(en):
Michelle Sovinsky
Behavioral Economics (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
7
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
3
Lektor(en):
Behavioral Perspectives of Institutions and Organizations (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
3
Lektor(en):
Cultural Economics (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
The seminar is already fully booked. A registration is no longer possible.
Lektor(en):
Andrej Svorencik
Beschreibung:
Please note that you have to register for this seminar within the common registration week: 20th November 2016, 22:00 until 25th November 2016, 24:00.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Please register via E-Mail to: asvorencik@gmail.com
Selection process of seminar participants: first come, first serve.
E5005 Seminar in Public Economics (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Eckhard Janeba
Beschreibung:
Room, time and schedule:
  • Initial meeting (assignment of topics): Wednesday, February 15, 2017, 8:30pm, room tba
  • Presentation of initial results and outline: in April (exact date to be determined in class)
  • Presentations of results: End of May/early June (exact date to be determined in class)
  • Term papers due: June 23, 2017 (hard copy!)
Possible topics and starting point for reading:

1. Optimal Taxation when High Income Individuals are Mobile
  • Simula, Laurent & Trannoy, Alain, 2010. „Optimal income tax under the threat of migration by top-income earners,“ Journal of Public Economics, Elsevier, vol. 94(1-2), pages 163-173, February.
  • Bierbrauer, Felix & Brett, Craig & Weymark, John A., 2013. „Strategic nonlinear income tax competition with perfect labor mobility,“ Games and Economic Behavior, 82(C), pages 292-311.
 2. Evidence on tax-induced mobility of high income earners
  • Kleven, H.J., Landais, C. and E. Saez: Taxation and International Migration of Superstars: Evidence from the European Football market, AER 103, 2013, 1892-1924.
  • Henrik Jacobsen Kleven, Camille Landais, Emmanuel Saez and Esben Schultz:   Migration and Wage Effects of Taxing Top Earners: Evidence from the Foreigners' Tax Scheme in Denmark, QJE 2013.
 3. Political Economy of taxation of high income individuals
  • Massimo Morelli, Huanxing Yang and Lixin Ye: Competitive Nonlinear Taxation and Constitutional Choice, American Economic Journal: Microeconomics, 2012, vol. 4, issue 1, pages 142-75
 4. Debt and Deficits when governments compete
  • Arcalean, Calin, International tax competition and the deficit bias, Economic Inquiry forthcoming.
  • Janeba, E. and M. Todtenhaupt, Fiscal Competition and Public Debt, CESifo Working Paper 6155, October 2016
 5. Effect of Investment Treaties
  • Peter Egger & Valeria Merlo, 2012. „BITs Bite: An Anatomy of the Impact of Bilateral Investment Treaties on Multinational Firms,“ Scandinavian Journal of Economics, 114(4), 1240-1266
  • Neumayer, E., Nunnenkamp, P., Roy, M. (2016). Are Stricter Investment Rules Contagious? Host Country Competition for Foreign Direct Investment through International Agreements. Review of World Economics, 152 (1), 177-213.
6. Investor State Dispute Settlements
  • Kohler, W. and F. Stähler, The Economics of Investor Protection: ISDS vs National Treatment, CESifo  Working Paper 5766, 2016.
  • Janeba, E.: Regulatory Chill and the effect of Investor State Dispute Settlements, CESifo WP, 2016
 7. International information sharing and tax evasion: Theory
  • Konrad, K. and T. Stolper: Coordination and the fight against tax havens, CEPR Discussion Paper 10519, 2015
  • Slemrod, J., Wilson, J.D., 2009. Tax competition with parasitic tax havens. Journal of Public Economics 93(11-12), 1261.1270.
 8. International information sharing and tax evasion: Evidence
  • Johannesen, N., 2014. Tax evasion and Swiss bank deposits. Journal of Public Economics 111, 46-62.
  • Johannesen, N., Zucman, G., 2014. The end of bank secrecy? An evaluation of the G20 tax haven crackdown. American Economic Journal: Economic Policy 6(1), 65-91.
E5006 Topics in Empirical Industrial Organization (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
3
Lektor(en):
E5014 Microeconometric Methods: Duration, Count Data, and Censored Regression Analysis (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
9.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Lektor(en):
E5015 Monetary Economics (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
9.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Lektor(en):
E5020 Topics in Empirical Microeconomics (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Michelle Sovinsky
E5028 Topics on Monetary Union (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
3
Lektor(en):
Antoine Camous
E5029 Behavioral Finance (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
E5030 Behavioral Economics: Theory and Experimental Methods (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
9.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Lektor(en):
E5031 Applied Labour Economics (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
9.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Lektor(en):
Asmus Manuel Zoch
E5032 Competition Policy (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
Lektor(en):
Achim Wambach
E505 Industrial Organization: Markets and Strategies (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
14.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
6
Lektor(en):
Martin Peitz
E508 Multiple Time Series Analysis (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
9.5
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Registrierungs­informationen:
Course Title:  E 508 Multiple Time Series Analysis
Instructor: Prof. Dr. Carsten Trenkler
Offered: spring term
Method (hours per week): lecture (3) + exercise (1)
Course Level: Master
Course Language: English
Prerequisites: Master in Economics: E 601-E 603 (E700-E703 until autumn term 2012) or equivalent courses for exchange students; Master in Business Economics: none
Examination: Exam and assignments
ECTS: 9.5
Gliederung: II. Master­studium
 
Course description: The lecture gives an introduction to multiple time series techniques and will cover vector autoregressive (VAR) processes, VAR estimation, VAR order selection and model checking. If time permits, we will also cover VARMA, Structural VAR models and so-called VEC models. The use of VAR models in forecasting, causality and impulse response analysis will be explained and illustrated using empirical examples and by discussing a selected set of research papers. The methods will be applied in computer tutorials. Textbook: Lütkepohl, H. (2005), New Introduction to Multiple Time Series Analysis, Springer, Berlin, Chapters 1-4, 6-9, and 11-13, Appendices A-D. The list of covered research papers will be provided at the beginning of the course.
Contact person: Carsten Trenkler, Tel. 181-1851, E-mail: trenkler<at>uni-mannheim.de, L7, 3-5, room 105
Lektor(en):
Carsten Trenkler
Beschreibung:
Course Title:  E 508 Multiple Time Series Analysis
Instructor: Prof. Dr. Carsten Trenkler
Offered: spring term
Method (hours per week): lecture (3) + exercise (1)
Course Level: Master
Course Language: English
Prerequisites: Master in Economics: E 601-E 603 (E700-E703 until autumn term 2012) or equivalent courses for exchange students; Master in Business Economics: none
Examination: Exam and assignments
ECTS: 9.5
Gliederung: II. Master­studium
 
Course description: The lecture gives an introduction to multiple time series techniques and will cover vector autoregressive (VAR) processes, VAR estimation, VAR order selection and model checking. If time permits, we will also cover VARMA, Structural VAR models and so-called VEC models. The use of VAR models in forecasting, causality and impulse response analysis will be explained and illustrated using empirical examples and by discussing a selected set of research papers. The methods will be applied in computer tutorials. Textbook: Lütkepohl, H. (2005), New Introduction to Multiple Time Series Analysis, Springer, Berlin, Chapters 1-4, 6-9, and 11-13, Appendices A-D. The list of covered research papers will be provided at the beginning of the course.
Contact person: Carsten Trenkler, Tel. 181-1851, E-mail: trenkler<at>uni-mannheim.de, L7, 3-5, room 105
E530 Topics in Industrial Organization (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Nicolas Schutz
E557 Public Economics (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
E574 Internet Economics (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Martin Peitz
E576 Economic Modeling - Historical and Methodological Perspectives (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Andrej Svorencik
E577 Income and Wealth Inequality (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
E581 International Trade (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
7.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
3
Lektor(en):
Harald Fadinger
E586 Evaluation of Labor, development, Education and Health Programs and Policies (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Katja Kaufmann
E589 Financial Contracting (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
9.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Lektor(en):
Emanuele Tarantino , Thomas Tröger
E590 Methods in Empirical Microeconomics (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
Lektor(en):
E598 Financial Time Series (Seminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Seminar
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Economic Policy Evaluation (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
The seminar is already fully booked. A registration is no longer possible.
Lektor(en):
Sebastian Siegloch
Beschreibung:
There will be an introductory session of 90 minutes in the first week of the semester, in which papers are assigned. The seminar will be held in two full-day sessions in March,  April or May 2017. The exact dates of the sessions will be set in the introductory session.

Please note that you have to register for this seminar within the common registration week: 20th November 2016, 22:00 until 25th November 2016, 24:00.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Please register via E-Mail to: Sebastian Siegloch (siegloch@uni-mannheim.de)
Selection process of seminar participants: First come, first serve, but preference will be given to students with fewer completed seminars and to students who attended the lecture „Fiscal and Labor Market Policy“
Maximum number of participants: 13
Economics of Education (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Literatur:
Session 1 Introduction:  Human Capital Theory (1) (Mincer) – Multivariate Regressions
Description of the first Human Capital Theory by Jacob Mincer + introduction to econometrics via multivariate regressions
Investment in Human Capital and Personal Income Distribution, Jacob Mincer, Journal of Political Economy, 1958
Human Capital and Earnings: British Evidence and a Critique, George Psacharopoulos and Richard Layard, 1979  Review of Economic Studies
Estimating the Returns to Schooling: Some Econometric Problems. Zvi Griliches, Econometrica 45 (1): pp. 1-22. (1977).

Session 2 Human Capital theory (Becker)  - Difference in Differences
Description of the Human Capital Theory by Gary Becker  + introduction to public policy evaluation via difference in differences strategy
Investing in Human Capital: A theoretical Analysis, Gary Becker ,Journal of Political Economy, 1962
Education and the Distribution of Earnings, Gary Becker, Chiswick, American Economic Review, 1966 

Session 3: Return To education – Instrumental Variables
Schooling and Labor Market Consequences of School Construction in Indonesia: Evidence from an Unusual Policy Experiment, Esther Duflo,  American Economic Review, 2001
Estimating the Return to Schooling: Progress on Some Persistent Econometric Problems, David Card, 2001, Econometrica
Return to investment in Education: a further update, G.Psacharoupoulos, H.A.Patrinos, Education Economics , 2004
Does Compulsory School Attendance Affect Schooling and Earnings ?, Angrist, Krueger, The Quarterly Journal of Economics, Vol. 106, No. 4 (Nov., 1991), pp. 979-1014
Estimating the Return to Schooling: Progress on Some Econometric Problems, Zvi Griliches, Econometrica 1977
Using Geographic Variation in College Proximity To estimate the Return to Schooling, David Card, 1993, NBER

Session 4: Externality and non-monetary returns to schooling:
Understanding Differences in Health Behaviors by Education, Cutler, Lleras-Muney, 2009, Journal of Health Economics
Education, Work, and Crime: a human capital approach, Lance Lochner, International Economic Review, 2004
The Effect of Education on Crime: Evidence from Prison Inmates, Arrests, and Self-Reports, Lance Lochner, Enrico Moretti, The American Economic Review, 2004
How large re returns to schooling? Hint: money isn't everything, Oreopoulous, Salvanes, NBER Working Paper 2009 

Session 5:  Demand for Education: Are students credit constraints? What are the main impediment to schooling participation?
The Evidence of Credit Constraint in Post-secondary education, Carneiro, Heckman, The Economic Journal, 2002
College Cost and time to complete degree: Evidence from a Tuition discontinuity, Garibaldi, Giavazzi, Ichino, Rettore, 2012
School subsidies for the poor: evaluating the Mexican Progresa poverty program, Paul Schultz, The Journal of development economics, 2004 

Session 6: School Choice – Randomized Controlled Trial
School Vouchers: A Critical View, The Journal of Economic Perspectives, 2002, Vol. 16, No. 4, pp. 3-24
Vouchers for Private Schooling in Columbia: Evidence from a Randomized Natural Experiment. J. Angrist, E. Bettinger, E. Bloom, E. King and M. Kremer, NBER Working Paper 8343, (2001)
School choice and school productivity (or could school choice be a tide that lifts all boats, C. Hoxby, NBER Working Paper 8873, (2002)
Would School Choice Change the Teaching Profession?. C. Hoxby, The Journal of Human Resources, Vol. 37, No. 4 (Autumn, 2002), pp. 846-891
Does Competition Among Public Schools Benefit Students and Taxpayers? C. Hoxby, American Economic Review, Vol. 90(5) (2000)
Good Principals or Good Peers? Parental Valuations of School Characteristics,Tiebout Equilibrium, and the Incentive Effects of Competition among Jurisdictions. J.Rothstein, American Economic Review, Vol. 96(4), (2006) 

Session 7 Improving School Supply: Alternative or complementary to school choice, one may policy question is how to improve schooling. We look at some successful examples. 
Using Maimonides' Rule to Estimate the Effect of Class Size on Scholastic Achievement. (1999) J. D. Angrist and V. Lavy, Quarterly Journal of Economics, Vol.114(2),
The French zones d’éducation prioritaire: Much ado about nothing? R. Bénabou, F. Kramarz and C. Prost, Economics of Education Review, Vol. 28 (2009)
Identifying Class Size Effects In Developing Countries: Evidence From Rural Bolivia. M. Urquiola, Review of Economics and Statistics, Vol. 88(1), (2006)
Class-Size Caps, Sorting, and the Regression-Discontinuity Design. M. Urquiola and E.Verhoogen, American Economic Review, Vol. 99(1), (2009)
Stephen Machin & Sandra McNally & Costas Meghir, 2010. „Resources and Standards in Urban Schools,“ Journal of Human Capital, University of Chicago Press, vol. 4(4), pages 365 - 393.
Improving Education in the developing world: What have we learned from Randomized Evaluations ? Kremer, Holla, Annual Review of Economics, 2009
The Effect of Attending a Small Class in the Early Grades on College-Test Taking and Middle School Test Results: Evidence from Project STAR,  A. Krueger,D. Whitmore, 2001    The economic Journal,
The Evaluation of Charter School Impacts 2010, IES Final Report, Philip Gleason, Melissa Clark, Christina Clark Tuttle, Emily Dwoyer,
Estimating the Returns to Urban Boarding Schools: Evidence from Seed, WP, Curto V , Fryers R, 2011,
Behaghel, Chaisemartin, Charpentier, Gurgand, 2016 (forth.) Ready for boarding? The effects of a boarding school for disadvantaged students. American Economic Journal: Applied. 

Session 8: Teacher Quality: One central input in the education production function is the teacher: How can we improve their productivity? Is it desirable?
The cost Disease: Why computer gets cheaper and health care doesn’t, William Baumol, Book
The Economics of Teacher Quality,  Lakdawalla, Journal of Law and Economics , 2006
Teacher characteristics and Gains in student achievement : estimation using microdata, American Economic Review, Eric Hanushek,1974
The Effect of Grade Retention on High School Completion 2009. Jacob, Brian A., and Lars Lefgren. American Economic Journal: Applied Economics, 1(3): 33-58
Food for thought: the effects of school accountability plans on school nutrition, Journal of Public Economics, Brian Jacob and Winicki
Rotten Apples: An Investigation Of The Prevalence And Predictors Of Teacher Cheating, Jacob, Brian A. and Steven D. Levitt. Quarterly Journal of Economics, 2003, v118(3,Aug), 843-878
Psychological foundations of incentives, Fehr, Ernst Falk, Armi,  European Economic Review 2002.
Teacher Incentives. American Economic Journal: Applied Economics, Glewwe, Paul, Nauman Ilias, and Michael Kremer. 2010.  2(3): 205-27
Evaluating the Effect of Teachers’ Group Performance Incentives on Pupil Achievement, Victor Lavy Journal of Political Economy Vol. 110, No. 6 (December 2002), pp. 1286-1317
Performance Pay and Teachers' Effort, Productivity, and Grading Ethics, American Economic Review, Victor Lavy, 2009
„Teacher Performance Pay: Experimental Evidence from India,“ Journal of Political Economy, Karthik Muralidharan & Venkatesh Sundararaman, 2011.  

Session 9:  Evaluating teacher effect - Fixed effect model: From a more empirical perspective, can we assess the size of the teacher effect?
Estimating Teacher Impacts on Student Achievement: An Experimental Evaluation, Kane and Staigler, 2008,Working Paper
Teachers, schools, and academic achievement, Steven G. Rivkin, Eric A. Hanushek, And John F. Kain, Econometrica 2005
Teacher Quality in Educational Production: Tracking, Decay, and Student Achievement, Jesse Rothstein,  The Quarterly Journal of Economics, 2010.  MIT Press, vol. 125(1), pages 175-214, February
„Teacher training, teacher quality and student achievement,“ Harris and Sass, Journal of Public Economics, Elsevier, vol. 95(7), pages 798-812
Does Teacher Training Affect Pupil Learning? Evidence from Matched Comparisons in Jerusalem Public Schools, Angrist and Lavy, Journal of Labor Economics, 2001 

Session 10: Peer Effect: Are peers important in education?
Peer Effects In Education: How Might They Work, How Big Are They And How Much Do We Know Thus Far? Handbook Of Economics Of Education Volume 3 2010, Sacerdote
Identification Of Endogenous Social Effects: The Reflection Problem, Manski 1993, The Review Of Economic Studies, Vol. 60, No. 3. (Jul., 1993), Pp. 531-542.
Peer Effects With Random Assignment: Results For Dartmouth Roommates, Sacerdote Quarterly Journal Of Economics, 2011
Peer Effects, Teacher Incentives, And The Impact Of Tracking: Evidence From A Randomized Evaluation In Kenya. Duflo, Esther, Pascaline Dupas, And Michael Kremer.  2011.  American Economic Review, 101(5): 1739-74
Getting Parents Involved: A Field Experiment In Deprived Schools Review Of Economic Studies, Avvisat, Guyon, Gurgand, Maurin, Review Of Economic Studies, 2014 

Session 11: Early Childcare development:What are the benefits of introducing early education program (preschool , kindergarten) ?What sort of stimulation should they receive? 
Personality Psychology and Economics, Handbook of Economics of Education, 2011, Almlund, Duckworth, Heckman, Kautz
The Economics and Psychology of Inequality and Human Development,“ Cunha, Heckman Journal of the European Economic Association, MIT Press, vol. 7(2-3), pages 320-364, 04-05
Schools, Skills, And Synapses, Heckman , Economic Inquiry, 2008
Cognitive and school outcomes for high risk African American at Middle Adolescence: Positive Effects of Early Intervention, Frances A. Campbell and Craig T. Ramey  American Education Research Journal
Boys’ Cognitive Skill Formation And Physical Growth: Long-Term Experimental Evidence On Critical Ages For Early Childhood Interventions, Tania Barham, Karen Macours, and John A. Maluccio
Lektor(en):
Beschreibung:
Course title: Economics of Education
Instructor: Dr. Adrien Bouguen
Offered: spring term
Method (hours per week): lecture (3)
Course level: Bachelor
Course language: English
Prerequisites: Microeconomics I, Statistics I
Examination: class participation (20%), presentation & discussant (30%), and final exam (50%)

ECTS: 6

Course description:
What can economists possibly say about education? Dealing with the important economic issues linked to education, I will present an overview of the main theoretical and empirical knowledge available. The topics covered in this course will include: the impact of class size, the teacher quality, the returns to education, the link between health or criminal behaviour and education, the role of school choice and of tuition fees in higher education, and the measurement of peer effects. Throughout the semester, I will discuss empirical methodologies used to analyze education systems worldwide. Examples will be taken from both developing and developed countries.

Goals of the course:
Introducing students to the available literature on education and to the methodology used to analyze education systems worldwide. At the end the semester, students will be acquainted to rigorous quantitative methods used to analyze education and will have been in contact with the most prominent results available in the economics of education.

Requirements for the assignment of ECTS credits:
Students will first be required to participate actively in class discussions. Secondly, during the 45 minutes seminar, every week, one student (or two depending on the number of students) will present during 30 minutes an empirical scientific paper. Another student will play the role of a discussant. The final exam will form the rest of the mark.

Contact: Dr. Adrien Bouguen, eMail: bouguen@uni-mannheim.de, L7, 3-5, Room 131, Tel. 181-1941
Education and Health Programs in Developing Countries (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
The seminar is already fully booked. A registration is no longer possible.
Lektor(en):
Katja Kaufmann
Beschreibung:
Please note that you have to register for this seminar within the common registration week: 20th November 2016, 22:00 until 25th November 2016, 24:00.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Please register via E-Mail to: Ms. Jann-Grahovac (cjann@uni-mannheim.de)
Selection process of seminar participants: first come, first serve.
Maximum number of participants: 20
Emissions Trading in Theory and Practice (Seminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Seminar
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Ulrich Wagner
Beschreibung:
Please note that you have to register for this seminar within the common registration week: 20th November 2016, 22:00 until 25th November 2016, 24:00.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Please register via e-Mail to: Ulrich Wagner (E-Mail: ulrich.wagner@uni-mannheim.de)
Selection process of seminar participants: first come, first serve
Maximum number of participants: 20
Empirical Methods in Industrial Organization (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Empfohlene Voraussetzungen:
Lektor(en):
Empirical Seminar in Productivity Measurement (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Dominik Schober
Beschreibung:
Please note that you have to register for this seminar within the common registration week: 20th November 2016, 22:00 until 25th November 2016, 24:00.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Registration via E-Mail to: schober@zew.de
Selection process of seminar participants: first-come first-serve
Maximum number of participants: 13
Energy Economics (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Dominik Schober
Entwicklungs­ökonomie (Blockseminar, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Markus Frölich
Beschreibung:
Please note that you have to register for this seminar within the common registration week: 20th November 2016, 22:00 until 25th November 2016, 24:00.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Please register via e-Mail to Regina Mannsperger (mannsperger@uni-mannheim.de).
Selection process: first come, first served.
Finanz­wissenschaft (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
8.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
3
Lektor(en):
Eckhard Janeba
Spieltheorie (Vorlesung mit Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
3
Lektor(en):
Thomas Tröger
Grundlagen der Ökonometrie (Drechsel-Grau) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Grundlagen der Ökonometrie (Aue) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Grundlagen der Ökonometrie (Drechsel-Grau) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Grundlagen der Ökonometrie (Zoch) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Grundlagen der Ökonometrie (Aue) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Grundlagen der Ökonometrie (Förster) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Grundlagen der Ökonometrie (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Markus Frölich
Grundlagen der Ökonometrie (Zoch) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Grundlagen der Ökonometrie (Förster) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Grundlagen der Ökonometrie (Nimczik) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Grundlagen der Ökonometrie (Nimczik) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Informational Economics (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
5.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Institutions and Economic Development in Historical Perspective (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
The seminar is already fully booked. A registration is no longer possible.
Lektor(en):
Alexander Donges
Beschreibung:
Please note that you have to register within the registration week (20 November 2016, 22:00 until 25 November 2016, 24:00). You have to apply for seminar participation by e-mail to Alexander Donges (donges@uni-mannheim.de).
Please note that you have to indicate at least three seminar topics in your preferred order, based on the list that will be available online.
Topics are allocated according to the principle „first-come, first-served“.
The maximum number of participants is 14.
International Macroeconomics (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
8.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Lektor(en):
Internet Economics (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
3
Lektor(en):
Internet Economics (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Empfohlene Voraussetzungen:
Lektor(en):
Makroökonomik A (deutsch) (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
8.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
4
Lektor(en):
Tom Krebs
Makroökonomik A (englisch) (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
8.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Lektor(en):
Minchul Yum
Markets and the Environment (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
7
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Lektor(en):
Ulrich Wagner
Beschreibung:
Course description:
This course will provide an introduction to the field of environmental and natural resource economics. The course will be subdivided into four subject areas: 1. Economic analysis of policy instruments for regulating environmental pollution: Command-and-control regulation vs. market-based policy instruments. 2. Techniques for the valuation of environmental quality as an input for cost-benefit analysis: Hedonic pricing, travel cost method and contingent valuation. 3. International aspects of environmental regulation: International environmental agreements, “pollution leakage” via international trade and investment. 4. Efficient management of renewable and non-renewable natural resources.
Migration aus wirtschafts­historischer Perspektive (Blockseminar, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
Es sind bereits alle Seminarplätze vergeben. Eine Registierung ist nicht mehr möglich
The seminar is already fully booked. A registration is no longer possible.
Lektor(en):
Jochen Streb
Beschreibung:
Die Anmeldung zum Seminar erfolgt ab dem 20. November 2016  per E-Mail an streb@uni-mannheim.de. Gemeinsame Anmeldewoche für Semnare in der Abtelung VWL: 20.11. - 25.11.2016. Maximale Teilnehmerzahl: 15. Die Auswahl erfolgt über: first come, first serve. Bitte geben Sie bei der Anmeldung drei Auswahlthemen in der Reihenfolger Ihrer Präferenz an.
Die Themenliste für das Seminar finden Sie rechtzeitig vor der Anmeldewoche auf der Lehr­stuhl-Homepage unter http://wirtschaftsgeschichte.vwl.uni-mannheim.de bzw. an unserem Schwarzen Brett.
Die Hausarbeiten sind bis zum 19. Februar 2017, 24.00 Uhr in elektronischer Form per E-Mail an Herrn Streb abzugeben.

Please note that you have to register for this seminar within the common registration week: 20th November 2016, 22:00 until 25th November 2016, 24:00.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Please note that you have to indicate at least three seminar topics in your preferred order, based on the list that will be available online at http://wirtschaftsgeschichte.vwl.uni-mannheim.de.
Please register via e-Mail to Prof. Dr. Jochen Streb (streb@uni-mannheim.de). Selection process: first come, first served. The maximum number of participants is 15.
Mikroökonomik A (englisch) (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
8.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Lektor(en):
Thomas Tröger
Ökonomische Effekte der Immigration (Vorlesung mit Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
3
Lektor(en):
Steffen Habermalz
Political and Economic Institutions as the Source of Economic Growth (Seminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Seminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Steffen Habermalz
Beschreibung:
Registration via E-Mail to: habermalz@uni-manheim.de, including your student number.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Selection process of seminar participants: Priority will be given to students of higher semesters and students that have completed fewer seminars. The remaining places will be allocated on a first-come-first-served basis. Maximum number of participants: 24
Seminar Finanz­wissenschaft (Blockseminar, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
Eine Registierung für das Seminar ist nicht mehr möglich.
It is not possble to register for the seminar anymore.
Lektor(en):
Eckhard Janeba
Beschreibung:
Anmeldung: Die Anmeldung erfolgt in der Woche vom 20. bis zum 25. November 2016 bei Frau Abuja im Sekretariat des Lehr­stuhls für VWL, Finanz­wissenschaft und Wirtschafts­politik, Verfügungs­gebäude, L7, 3-5, Zimmer 227 vormittags 09.00 – 12.00 Uhr (oder per Email an: abuja@uni-mannheim.de).
Bei der Anmeldung geben Sie bitte eine Präferenzliste mit drei Themen ab. Übersteigt die Zahl der Anmeldungen die zur Verfügung stehenden Themen entscheidet das Los. Themenvergabe wird in der Woche vom 29.11. bekanntgegeben.

Anforderungen: Die von den Bachelor-Studierenden zu erbringende Seminarleistung umfasst eine schriftliche Seminararbeit von ca.12 Seiten (siehe hierzu den Leitfaden „Anforderungen an eine Seminararbeit für Bachelor-Studierende“), einen ca. 45-minütigen Seminarvortrag und eine ca. 15 minütige Diskussion sowie die mündliche Beteiligung an der Diskussion aller Seminarvorträge.

Benotung: Für Bachelor-Studierende gilt die Gewichtung Seminararbeit 50%, Vortrag 40%, Diskussionsbeteiligung 10%. Wird die Seminararbeit mit „nicht ausreichend“ bewertet, gilt das Seminar unabhängig von den anderen Leistungen als nicht bestanden. Es wird erwartet, dass sich alle Seminarteilnehmer vor jeder Sitzung mit den zugehörigen Seminararbeiten vertraut machen und zur Diskussion der einzelnen Vorträge beitragen.

Seminararbeit: Die Arbeit muss schriftlich am Lehr­stuhl am 10. Februar 2017 um 12.00 Uhreingereicht werden; sie muss getippt, einseitig sein und einen Umfang von ca.12 Seiten haben. Jeder muss eine eigenständig angefertigte Seminararbeit abgeben. Details zu den Anforderungen an eine Seminararbeit finden sich im Dokument „Leitfaden zur Erstellung einer Seminararbeit“, das auf der Homepage des Lehr­stuhls zu finden ist.

Betreuung: Jedem Thema wird ein bestimmter Betreuer zugeordnet. Jeder Seminarteilnehmersollte nach Zuteilung des Themas möglichst frühzeitig persönlich Rücksprache mit seinem Betreuer halten. Eine vorläufige Gliederung und Literatur­liste ist dem Betreuer bis Ende Januar 2017 vorzulegen.

Themen:
  • Politische Ökonomie von Defiziten und Verschuldung: Warum kann der politische Prozess zu exzessiver Verschuldung führen?
  • Funktionieren Fiskalregeln? Übersicht über empirische Evidenz
  • Wie wirken Fiskalinstitutionen (z.B. eine institutionell verankerte starke Stellung des Finanz­ministers)?
  • Beschreibung und Analyse des Europäischen Stabilitäts- und Wachstumspakts
  • Kritik des Stabilitäts- und Wachstumspakts und Reformvorschläge
  • Probleme der Vorhersage von strukturellen Haushalts­defiziten als Zielgrößen von Fiskalregeln
  • Schuldentrag­fähigkeits­maße und deren Analyse (debt sustainability analysis)
  • Überwachung von Haushalts­notlagen in deutschen Bundes­ländern durch Stabilitätsrat
  • Analyse und Glaubwürdigkeit der deutschen Schuldenbremse
  • ​Wirkung von Fiskalräten (fiscal watchdogs)
  • Wirkungs­weise und Effektivität des Europäischen Stabilitätsmechanismus (ESM)
Statistics and Stata (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
7
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
3
Registrierungs­informationen:
Course title: Statistik und Stata; Statistics and Stata
Instructors: Dr. Ingo Steinke und Dr. Alexandra Avdeenko
Offered: FSS 2017
Level: Bachelor
Prerequisites: Basic Stata skills of advantage
Method: Lecture (2) + Exercise (1)
Language: English
ECTS: 7
Exam: Programming exam

The course gives an introduction into the data management in Stata. In the first part elementary statistical methods and linear regression are discussed and executed with Stata. Moreover, students will learn how to conduct Monte-Carlo simulations. These are important for the verification of implementations and are used as a important tool to analyze the small sample properties of estimators and tests. Finally, advanced statistical models are examined, e.g. nonlinear regression models, binary and multinomial models and panel data models.

Der Kurs gibt eine Einführung in die Arbeit mit Stata. Im ersten Teil werden elementare statistische Methoden und die lineare Regression diskutiert und mit Stata ausgeführt. Darüber hinaus werden die Studierenden lernen, wie Monte-Carlo-Simulationen durchzuführen sind. Diese sind ein wichtiges Instrument zur Untersuchung der Eigenschaften von Schätzern und Tests bei kleinen Stichproben. Schließlich werden erweiterte statistische Modelle geprüft, z.B. nicht-lineare Regressions­modelle, binäre und multinomial Modelle und Paneldaten­modelle.

Einführende Literatur: Cameron/ Trivedi (2009). Mircoeconometrics using Stata. Stata Press.

Contact:
Dr. Ingo Steinke, Tel.: 0621 181 1940, eMail: isteinke(at)rumms.uni-mannheim.de
Dr. Alexandra Avdeenko, Tel:: 0621 181 3500, eMail: avdeenko(at)uni-mannheim.de
Lektor(en):
Ingo Steinke
Beschreibung:
Course title: Statistik und Stata; Statistics and Stata
Instructors: Dr. Ingo Steinke und Dr. Alexandra Avdeenko
Offered: FSS 2017
Level: Bachelor
Prerequisites: Basic Stata skills of advantage
Method: Lecture (2) + Exercise (1)
Language: English
ECTS: 7
Exam: Programming exam

The course gives an introduction into the data management in Stata. In the first part elementary statistical methods and linear regression are discussed and executed with Stata. Moreover, students will learn how to conduct Monte-Carlo simulations. These are important for the verification of implementations and are used as a important tool to analyze the small sample properties of estimators and tests. Finally, advanced statistical models are examined, e.g. nonlinear regression models, binary and multinomial models and panel data models.

Der Kurs gibt eine Einführung in die Arbeit mit Stata. Im ersten Teil werden elementare statistische Methoden und die lineare Regression diskutiert und mit Stata ausgeführt. Darüber hinaus werden die Studierenden lernen, wie Monte-Carlo-Simulationen durchzuführen sind. Diese sind ein wichtiges Instrument zur Untersuchung der Eigenschaften von Schätzern und Tests bei kleinen Stichproben. Schließlich werden erweiterte statistische Modelle geprüft, z.B. nicht-lineare Regressions­modelle, binäre und multinomial Modelle und Paneldaten­modelle.

Einführende Literatur: Cameron/ Trivedi (2009). Mircoeconometrics using Stata. Stata Press.

Contact:
Dr. Ingo Steinke, Tel.: 0621 181 1940, eMail: isteinke(at)rumms.uni-mannheim.de
Dr. Alexandra Avdeenko, Tel:: 0621 181 3500, eMail: avdeenko(at)uni-mannheim.de
Statistik I Hausaufgaben Tutorium (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
8.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
4
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Stocker) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Langbein) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Langbein) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Rodrian) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Bucher) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Bucher) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Poensgen) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Klix) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Stocker) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Klix) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Schnuck) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Rodrian) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Schnuck) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Statistik I (Poensgen) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Toni Stocker
Strategic Information Transmission for Bachelor students (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
The seminar is already fully booked. A registration is no longer possible.
Lektor(en):
Beschreibung:
Please note that you have to register for this seminar within the common registration week: 20th November 2016, 22:00 until 25th November 2016, 24:00.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Registration via E-Mail to: thonryo@mail.uni-mannheim.de
Selection process of seminar participants: first-come first-serve
Maximum number of participants: 13
Strategic Thinking (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
The seminar is already fully booked. A registration is no longer possible.
Lektor(en):
Beschreibung:
Please note that you have to register for this seminar within the common registration week: 20th November 2016, 22:00 until 25th November 2016, 24:00.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Registration via E-Mail to: Yvonne Reiter (reitery@rumms.uni-mannheim.de)
Selection process of seminar participants: höhere Fach­semester haben Vorrang (außer, wenn bereits ein Seminar erfolgreich absolviert wurde), ansonsten first-come first-serve
Maximum number of participants: 13
The Economics of Structural Change (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
The seminar is already fully booked. A registration is no longer possible.
Lektor(en):
Beschreibung:
Please note that you have to register for this seminar within the common registration week: 20th November 2016, 22:00 until 25th November 2016, 24:00.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Registration via E-Mail to: duernecker@uni-mannheim.de, including your student number.
Selection process of seminar participants: Priority will be given to students who are in their 5th semester or higher. The remaining places will be allocated on a first-come-first-serve basis.
Maximum number of participants: 20
The Evolution of Financial Markets (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Literatur:
The course is based on quantitative and qualitative research papers, published in the leading academic journals of finance and economic history (e. g. The Journal of Finance, Financial History Review, The Journal of Economic History). I provide detailed references on the lecture slides.
For a general introduction to financial history, I recommend the following popular books:
  • Ferguson, Niall (2008): The ascent of money. A financial history of the world, London.
  • Reinhart, Carmen M./Rogoff, Kenneth S. (2009): This time is different. Eight Centuries of Financial Folly, Princeton.
Lektor(en):
Alexander Donges
Beschreibung:
Outline (lecture):
1. Introduction

2. Early capital market integration and trade finance
2.1 The monetary system of the late medieval period
2.2 The market for foreign bills of exchange

3. Bond markets and debt crisis
3.1 The debt policy of Habsburg Spain in the 16th century
3.2 The emergence of sovereign bond markets in England and in the Netherlands
3.3 Bond markets in the international gold standard era
3.4 Debt crisis after the Second World War

4. Stock market booms and bubbles
4.1 The ‘Mississippi Bubble’ and the ‘South Sea Bubble’ (1719/20)
4.2 Stock markets in the 19th century
4.3 The stock market boom of the 1920s and the ’Great Crash’ of 1929
4.4 Stock market cycles after the Second World War

5. Futures markets
5.1 Introduction: some basic facts about financial derivatives
5.2 The emergence of future markets in the 19th century

6. Final discussion
Time Series Analysis (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
7
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
6
Lektor(en):
Toni Stocker
Seminar Spieltheorie (Seminar, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Seminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Thomas Tröger
Beschreibung:
Please note that you have to register for this seminar within the common registration week: 20th November 2016, 22:00 until 25th November 2016, 24:00.
Please name your current semester and the number of already successfully completed seminars.
Registration via E-Mail to: troeger@uni-mannheim.de
Selection process of seminar participants: höhere Fach­semester haben Vorrang (außer, wenn bereits ein Seminar erfolgreich absolviert wurde), ansonsten first-come first-serve (außer, wenn Seminar bereits am 1. Anmeldetag überbelegt -> in diesem Fall, Los­verfahren).
Maximum number of participants: 13
Topics in International Economics (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Harald Fadinger
Beschreibung:
Please register via E-Mail to: Nadine Scherer (nadine.scherer@vwl.uni-mannheim.de), please enclose your final grade in the course “International Economics” (“Internationale Ökonomik”) - if you did not write the exam yet you will be put on the waiting list
Selection process of seminar participants: ranking based on the grade achieved in the course “International Economics” (“Internationale Ökonomik”)
Maximum number of participants: 20
Von Adam Smith bis Reinhard Selten. Eine Einführung in die Ideen- und Theoriegeschichte der Ökonomik (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Von Adam Smith bis Reinhard Selten. Eine Einführung in die Ideen- und Theoriegeschichte der Ökonomik - Übung (Gruppe 1) (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
1
Lektor(en):
Von Adam Smith bis Reinhard Selten. Eine Einführung in die Ideen- und Theoriegeschichte der Ökonomik - Übung (Gruppe 2) (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
1
Lektor(en):
Wirtschafts­geographie (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Linda Köhler
Wirtschafts­geographie (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
1
Lektor(en):
Linda Köhler
Wirtschafts­geographie (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
1
Lektor(en):
Linda Köhler
Wirtschafts­politik (Preuß) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Wirtschafts­politik (Franke) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Wirtschafts­politik (Töwe) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Wirtschafts­politik (Etzel) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Wirtschafts­politik (Etzel) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Wirtschafts­politik (Töwe) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Wirtschafts­politik (Preuß) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Wirtschafts­politik (Franke) (Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Übung
ECTS:
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Wirtschafts­politik (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
8.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
deutsch
SWS:
4
Lektor(en):
Hans Peter Grüner