Foto: Staatliche Schlösser und Gärten Baden-Württemberg

Betriebs­wirtschafts­lehre - Bachelor (alle)

Which courses are suitable for me?

If you are a Bachelor's student: You can choose your business courses from the bachelor's level courses only. Master's level courses are usually not open to Bachelor/undergraduate students. Exceptions can only be made if you are in your 4th year of an undergraduate program at the time you come to Mannheim. Your contact person is Ms. Annabel Müller (mueller(at)bwl.uni-mannheim.de), departmental exchange coordinator at our Business School.

If you are a Master's/MBA student: You can choose Business courses from all master's level courses. Should your home university allow you to take selected bachelor's level courses, those are of course also open to you.

Area Accounting and Taxation

ACC 403 Cost Accounting (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required for the lecture. Whether you need to register for accompanying exercises/tutorials will be announced in the first lecture.
Lektor(en):
Jannis Bischof
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 11.02.2019 - 22.04.2019 08:30 - 10:00 SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Freitag  (wöchentlich) 15.02.2019 - 26.04.2019 10:15 - 11:45 SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
ACC 403 Cost Accounting (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required for the lecture. Whether you need to register for accompanying exercises/tutorials will be announced in the first lecture.
Lektor(en):
Jannis Bischof
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 11.02.2019 - 08.04.2019 10:15 - 11:45 SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Freitag  (wöchentlich) 15.02.2019 - 12.04.2019 12:00 - 13:30 SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
ACC 451 Financial Accounting II : IFRS (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
1
Registrierungs­informationen:
No registration required.
Lektor(en):
Dirk Simons
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 11.02.2019 - 04.03.2019 17:15 - 18:45 O 148 MVV Hörsaal; Schloss Ostflügel
Mittwoch  (Einzeltermin) 13.02.2019 17:15 - 18:45 O 148 MVV Hörsaal; Schloss Ostflügel
Mittwoch  (Einzeltermin) 20.02.2019 17:15 - 18:45 O 148 MVV Hörsaal; Schloss Ostflügel
Grundlagen des externen Rechnungs­wesens (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Holger Daske
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 11.02.2019 - 31.05.2019 12:00 - 13:30 001. A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude
Grundlagen des externen Rechnungs­wesens (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Holger Daske
Termin(e):
Mittwoch  (wöchentlich) 13.02.2019 - 29.05.2019 10:15 - 11:45 001. A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude
Grundlagen des externen Rechnungs­wesens (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Holger Daske
Termin(e):
Mittwoch  (wöchentlich) 13.02.2019 - 29.05.2019 13:45 - 15:15 001. A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude
Internes Rechnungs­wesen (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 11.02.2019 - 31.05.2019 13:45 - 15:15 SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Internes Rechnungs­wesen (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 11.02.2019 - 31.05.2019 15:30 - 17:00 SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Internes Rechnungs­wesen (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Lektor(en):
Termin(e):
Mittwoch  (wöchentlich) 13.02.2019 - 29.05.2019 12:00 - 13:30 SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
TAX 450 Taxation of multinational firms (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required.
Lektor(en):
Katharina Nicolay
Termin(e):
Mittwoch  (Einzeltermin) 20.03.2019 13:45 - 17:00 EO 145 Bürgerhörsaal; Schloss Ehrenhof Ost
Freitag  (Einzeltermin) 29.03.2019 15:30 - 17:00 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Freitag  (Einzeltermin) 29.03.2019 12:00 - 13:30 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Freitag  (Einzeltermin) 29.03.2019 08:30 - 10:00 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Donnerstag  (Einzeltermin) 28.03.2019 15:30 - 17:00 O 142 Engelhorn Hörsaal; Schloss Ostflügel
Mittwoch  (Einzeltermin) 27.03.2019 13:45 - 17:00 EO 145 Bürgerhörsaal; Schloss Ehrenhof Ost
Freitag  (Einzeltermin) 22.03.2019 15:30 - 17:00 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Freitag  (Einzeltermin) 22.03.2019 12:00 - 13:30 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Freitag  (Einzeltermin) 22.03.2019 08:30 - 10:00 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Donnerstag  (Einzeltermin) 21.03.2019 15:30 - 17:00 O 142 Engelhorn Hörsaal; Schloss Ostflügel
Freitag  (Einzeltermin) 05.04.2019 08:30 - 10:00 SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord

Area Banking, Finance and Insurance

FIN 301 Investments and Asset Pricing (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
no registration required
Lektor(en):
Maximilian Wimmer
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 12.02.2019 - 28.05.2019 08:30 - 10:00 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
FIN 301 Investments and Asset Pricing (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Maximilian Wimmer
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 12.02.2019 - 28.05.2019 10:15 - 11:45 SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
FIN 365 Risk Management and Financial Institutions (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
It is mandatory that you register via Portal 2 after your arrival. You can register anytime between February 4 - 14, 2019. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.
Literatur:

 
Lektor(en):
Maximilian Wimmer
Termin(e):
Mittwoch  (wöchentlich) 13.02.2019 - 29.05.2019 10:15 - 11:45 O 133 KPMG Hörsaal; Schloss Ostflügel
FIN 452 Corporate Governance (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
3.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required.
Lektor(en):
Erik Fernau
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 01.04.2019 - 27.05.2019 10:15 - 11:45 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Montag  (wöchentlich) 01.04.2019 - 27.05.2019 17:15 - 18:45 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Donnerstag  (wöchentlich) 04.04.2019 - 30.05.2019 17:15 - 18:45 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel

Area Information Systems

IS 301 Foundations of Information Systems (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required for the lecture. Please register for the accompanying tutorials via Portal2 after your arrival. You can register anytime between February 4 - 14, 2019. Further information will be provided during orientation week.
Lektor(en):
Hartmut Höhle
Termin(e):
Donnerstag  (wöchentlich) 14.02.2019 - 30.05.2019 12:00 - 13:30 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
IS 401 Integrated Information Systems (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lektor(en):
Armin Heinzl
Termin(e):
Donnerstag  (wöchentlich) 14.02.2019 - 21.03.2019 13:45 - 17:00 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
IS 450 Fundamentals of E-Business (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:

Bitte melden Sie sich via Portal² an. Sie werden direkt für den Kurs zugelassen.

Literatur:
Literatur: Jonathan Reynolds, E-Business, A Managerial Perspective, Oxford University
Press, 2010.
Lektor(en):
Julia Krönung
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 11.02.2019 - 31.05.2019 12:00 - 13:30 O 135 Saal der starken Marken Hörsaal; Schloss Ostflügel
IS 451 Technical Fundamentals of Information Systems (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required.
Lektor(en):
Christian Becker
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 12.02.2019 - 28.05.2019 12:00 - 13:30 O 148 MVV Hörsaal; Schloss Ostflügel

Area Management

MAN 401 Organization and Human Resource Management (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required.
Lektor(en):
Karin Hoisl
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 12.02.2019 - 28.05.2019 13:45 - 15:15 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
MAN 450 Entrepreneurship, Innovation and Business Model Design (Seminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Seminar
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
Course MAN 450
Entrepreneurship, Innovation and Business Model Design teaches students to translate innovations and business ideas into business models. MAN 450 introduces students to generation and management of innovate enterprise activity across multiple contexts along with the exploration of students' own entrepreneurial potential. This course focuses on two main themes: I. management of idea & innovation processes and II. implementation of innovative ideas in the marketplace using a rigorous financial plan. Special focus is given to start-ups in a digital world.

Students will:
I. Learn to generate and manage an idea & innovation using professional thinking tools.
II. Develop a rigorous business plan for a start-up project.
III. Present and defend the concept of their start up project in front of a professional jury.

Grading:
I .Written assignment: start-up business plan (8 Pages + Appendix)
II. Presentation of a start-up business plan in front of a professional jury (Powerpoint)

Each group will eventually structure itself into the following roles:
(1) project manager and communicator
(2) expert for the idea and its realization/production
(3) market research and marketing & sales expert
(4) financial manager
(5) quality manager
All groups will be assigned by the chair.

Instructor:
AkadR Dr. Jan-Philipp Ahrens

Course Sectretary:
Gabriele Schleicher, e-mail: schleicher@ifm.uni-mannheim.de

Application (mandatory):
Course capacity is strictly limited as the format involves groupwork. Students need to apply for this course by sending CV (1page), motivation letter (1page), and transcript of grades to the course secretary, and by registrating themselves for the course in Portal2 (open from tba-tba).

Application deadline: tba There are no exceptions to the deadline.

Attendance (mandatory):
All students are required to attend all classes (exceptions are made for student that provide a medical certificate or have an exam).

Semster:
Spring semester.

Venue:
EW 156.

Curriculum:
21.02, 08:30-13:30: Fundamentals of Entrepreneurship in a Digital World, Creativity Techniques & Innovation Management, Strategic Market Analysis.

28.02, 08:30-13:30: Business Modeling; Creating a Business Plan & Financial Planning.

01.03, 08:30-13:30: Exercise class (optional, room EW 151).

09.05, 08:30-13:30: Pitch presentations of groups.

20.05, until 11.59am: Handing in of printed versions + CD of the business plans at the office of the chair (Ms. Schleicher, L9, 1-2, first floor, room 111). Course capacity is strictly limited as the format involves groupwork. Students need to apply for this course by sending CV (1page), motivation letter (1page), and transcript of grades to the course secretary (Gabriele Schleicher, e-mail: schleicher@ifm.uni-mannheim.de, and by registrating themselves for the course in Portal2. Application and registration deadline tba.
Lektor(en):
Jan-Philipp Ahrens
Termin(e):
Donnerstag  (Einzeltermin) 21.02.2019 08:30 - 13:30
Donnerstag  (Einzeltermin) 09.05.2019 08:30 - 13:30
Donnerstag  (Einzeltermin) 28.02.2019 08:30 - 13:30
Beschreibung:
Course MAN 450
Entrepreneurship, Innovation and Business Model Design teaches students to translate innovations and business ideas into business models. MAN 450 introduces students to generation and management of innovate enterprise activity across multiple contexts along with the exploration of students' own entrepreneurial potential. This course focuses on two main themes: I. management of idea & innovation processes and II. implementation of innovative ideas in the marketplace using a rigorous financial plan. Special focus is given to start-ups in a digital world.

Students will:
I. Learn to generate and manage an idea & innovation using professional thinking tools.
II. Develop a rigorous business plan for a start-up project.
III. Present and defend the concept of their start up project in front of a professional jury.

Grading:
I .Written assignment: start-up business plan (8 Pages + Appendix)
II. Presentation of a start-up business plan in front of a professional jury (Powerpoint)

Each group will eventually structure itself into the following roles:
(1) project manager and communicator
(2) expert for the idea and its realization/production
(3) market research and marketing & sales expert
(4) financial manager
(5) quality manager
All groups will be assigned by the chair.

Instructor:
AkadR Dr. Jan-Philipp Ahrens

Course Sectretary:
Gabriele Schleicher, e-mail: schleicher@ifm.uni-mannheim.de

Application (mandatory):
Course capacity is strictly limited as the format involves groupwork. Students need to apply for this course by sending CV (1page), motivation letter (1page), and transcript of grades to the course secretary, and by registrating themselves for the course in Portal2 (open from tba-tba).

Application deadline: tba There are no exceptions to the deadline.

Attendance (mandatory):
All students are required to attend all classes (exceptions are made for student that provide a medical certificate or have an exam).

Semster:
Spring semester.

Venue:
EW 156.

Curriculum:
21.02, 08:30-13:30: Fundamentals of Entrepreneurship in a Digital World, Creativity Techniques & Innovation Management, Strategic Market Analysis.

28.02, 08:30-13:30: Business Modeling; Creating a Business Plan & Financial Planning.

01.03, 08:30-13:30: Exercise class (optional, room EW 151).

09.05, 08:30-13:30: Pitch presentations of groups.

20.05, until 11.59am: Handing in of printed versions + CD of the business plans at the office of the chair (Ms. Schleicher, L9, 1-2, first floor, room 111).
MAN 451 Einführung in das Nonprofit Management (Vorlesung mit Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
3.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
It is mandatory that you register via Portal 2 after your arrival. You can register anytime between February 4 - 14, 2019. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.
Lektor(en):
Bernd Helmig , Simon Thimmel
Termin(e):
Mittwoch  (wöchentlich) 27.02.2019 - 20.03.2019 10:15 - 15:15
Freitag  (Einzeltermin) 05.04.2019 11:00 - 12:00
MAN 452 Einführung in das Public Management (Vorlesung mit Übung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
3.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
It is mandatory that you register via Portal 2 after your arrival. You can register anytime between February 4 - 14, 2019. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.
Lektor(en):
Benedikt Englert , Martin Christian Georg Sievert
Termin(e):
Mittwoch  (Einzeltermin) 13.02.2019 08:30 - 16:30
Freitag  (Einzeltermin) 15.02.2019 08:30 - 16:30
Mittwoch  (Einzeltermin) 20.02.2019 08:30 - 16:30
Freitag  (Einzeltermin) 08.03.2019 08:30 - 16:30
MAN 453 Thinking Beyond Boxes - Advance your Startup (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
3
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
1
Registrierungs­informationen:
 own advanced startup project, please consult instructors
Lektor(en):
Jan Zybura , Nora Zybura
Termin(e):
Samstag  (Einzeltermin) 23.02.2019 10:00 - 18:00 001 Hörsaal; L 9, 1-2
Mittwoch  (Einzeltermin) 03.04.2019 19:00 - 21:00 001 Hörsaal; L 9, 1-2
Management für Nebenfach­studierende (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required.
Lektor(en):
Bernd Helmig
Termin(e):
Montag  (Einzeltermin) 18.02.2019 17:15 - 18:45 001. A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude
Montag  (Einzeltermin) 25.02.2019 17:15 - 18:45 001. A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude
Montag  (Einzeltermin) 18.03.2019 17:15 - 18:45 001. A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude
Montag  (Einzeltermin) 25.03.2019 17:15 - 18:45 001. A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude
Montag  (Einzeltermin) 15.04.2019 17:15 - 18:45 001. A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude
Montag  (Einzeltermin) 06.05.2019 17:15 - 18:45 001. A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude
Montag  (Einzeltermin) 13.05.2019 17:15 - 18:45 001. A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude

Area Marketing

MKT 301 Marketing I (Vorlesung, deutsch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
Registration is only required for Case Study (takes place within Exercise class)
Lektor(en):
Christian Homburg
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 11.02.2019 - 31.05.2019 15:30 - 17:00 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
Donnerstag  (wöchentlich) 14.02.2019 - 30.05.2019 08:30 - 10:00 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
MKT 351 Marketing Management Decisions (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
Registrierungs­informationen:
It is mandatory that you register via Portal 2 after your arrival. You can register anytime between February 1 - 15, 2018. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.

If you have any course-related questions, please contact Moritz Tischer: moritz.tischer@bwl.uni-mannheim.de
Lektor(en):
Termin(e):
Mittwoch  (Einzeltermin) 03.04.2019 09:00 - 17:00 001 Hörsaal; L 9, 1-2
Donnerstag  (Einzeltermin) 04.04.2019 09:00 - 17:00 001 Hörsaal; L 9, 1-2
Freitag  (Einzeltermin) 05.04.2019 09:00 - 17:00 001 Hörsaal; L 9, 1-2
MKT 401 Marketing II (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
Students will be assigned to groups to play a computer simulation. It is mandatory that each student registers for the simulation via Portal2. You can register anytime between February 1 - 15, 2018. The time of your registration is not relevant as groups are not formed on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.
Lernziel:

This course is designed for students who have successfully completed MKT 301 (Marketing I) or an introductory marketing management course addressing issues pertaining to the marketing mix. This course prepares you for entry level marketing positions in nationally or internationally operating companies. The course also lays the foundation for graduate level studies in the field of marketing. At the end of the course, students will have an understanding of the strategic and institutional perspectives and will be able to identify and develop marketing strategies, as well as apply marketing concepts in specific industry contexts. In order to acquire this skill-set, the teaching in this course is built on the following elements:
 
Lectures and class discussions,
Guest lectures from managers,
Computer simulation, and
Participatory tutorials.
Empfohlene Voraussetzungen:
Contents of MKT 301 Marketing I
Literatur:
The required textbook for this course is:
 
Kuester, S. (2017), MKT 401 Marketing II – Strategic Marketing & Marketing in Specific Industry Contexts, Reader, University of Mannheim.
Homburg, Christian, Kuester, Sabine, and Harley Krohmer (2013), Marketing Management – A Contemporary Perspective (second edition), McGraw-Hill Higher Education, London. 
The book is available in the major book stores in the vicinity of the university. There are also copies available at the University library and in online bookshops.
 
A reader with the lecture slides can be purchased at the chair of Marketing & Innovation in L5, 1 in the Roche Forum. Further details will be posted online via “ILIAS” and on the homepage of the department.
Lektor(en):
Sebastian Starke , Sabine Kuester , Oliver Borchers
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 11.02.2019 - 18.03.2019 13:45 - 15:15 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
Mittwoch  (wöchentlich) 13.02.2019 - 20.03.2019 12:00 - 13:30 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
Beschreibung:
  • Strategisches Marketing
  • Institutionelle Besonderheiten des Marketing (Dienstleistungs­marketing, Business-to-Consumer-Marketing, Business-to-Business-Marketing, Internationales Marketing, digitales Marketing)
  • Kunden­segmentierung, Positionierung und Zielgruppenansprache
Today’s markets have become difficult environments for most companies. Challenges arise from a variety of changes taking part in many different domains, impacting the behavior and conduct of customers, competitors and other important stakeholders such as suppliers and channel partners. In this landscape companies have to be smart and able to address customer needs in a way that makes them purchase their offerings and – more importantly – that satisfies customers’ genuine needs so that satisfaction and loyalty result. If there is one business discipline that can help companies to accomplish this goal – it is marketing.
 
A principal element of marketing is the strategic setting in which it takes place. To fully appreciate these strategic aspects it is essential to understand the concept of marketing strategy and to apply strategic marketing concepts to the different specific industry contexts companies operate in. We will focus on business-to-consumer marketing, business-to-business marketing, services marketing, and international marketing.
MKT 450 Marketing Communications (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
Registrierungs­informationen:
No registration required.
Lektor(en):
Florian Kraus , Maximilian Gärth
Termin(e):
Freitag  (Einzeltermin) 15.02.2019 10:15 - 13:30 SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Freitag  (Einzeltermin) 22.02.2019 10:15 - 13:30 SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Freitag  (wöchentlich) 08.03.2019 - 29.03.2019 10:15 - 13:30 SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord

Area Operations Management

OPM 450 Decision-Making Tools for Managing Service Operations (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
It is mandatory that you register via Portal 2 after your arrival. You can register anytime between February 4 - 14, 2019. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.
Lektor(en):
Cornelia Schön-Peterson
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 12.02.2019 - 28.05.2019 10:15 - 11:45 SO 318 Seminarraum; Schloss Schneckenhof Ost
OPM 452 Processes and Strategies of Negotiation (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
It is mandatory that you register via Portal 2 after your arrival. You can register anytime between February 4 - 14, 2019. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.
Lektor(en):
Christoph Bode
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 11.02.2019 - 31.05.2019 10:15 - 11:45 O 133 KPMG Hörsaal; Schloss Ostflügel
Montag  (wöchentlich) 11.02.2019 - 31.05.2019 12:00 - 13:30 O 133 KPMG Hörsaal; Schloss Ostflügel

Contact Business School

Annabel Müller, M.Sc.

Annabel Müller, M.Sc.

Manager International Affairs & Incoming Student Advisor
Universität Mannheim
Dekanat BWL
L 5, 5 – Raum 102
68161 Mannheim
Tel.: +49 621 181-1432
E-Mail: incoming(at)bwl.uni-mannheim.de
Sprechstunde:
Mo 10:30–12:30 Uhr; Do 14–16 Uhr