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Betriebs­wirtschafts­lehre - Bachelor (englisch)

Which courses are suitable for me?

If you are a Bachelor's student: You can choose your business courses from the bachelor's level courses only. Master's level courses are usually not open to Bachelor/undergraduate students. Exceptions can only be made if you are in your 4th year of an undergraduate program at the time you come to Mannheim. Your contact person is Ms. Annabel Müller (mueller(at)bwl.uni-mannheim.de), departmental exchange coordinator at our Business School.

If you are a Master's/MBA student: You can choose Business courses from all master's level courses. Should your home university allow you to take selected bachelor's level courses, those are of course also open to you.

Area Accounting and Taxation

ACC 403 Cost Accounting (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required for the lecture. Whether you need to register for accompanying exercises/tutorials will be announced in the first lecture.
Lernziel:
Die Studierenden beherrschen die wesentlichen Bausteine des internen Rechnungs­wesens. Sie können die Abrechnungs­flüsse nachvollziehen und eigenständig Rechenaufgaben aus dem Gebiet der Kosten- und Erlösrechnung lösen sowie die Ergebnisse der Berechnungen systematisch aufbereiten und korrekt interpretieren. Zudem können die Studierenden kostenrechnerische Aufgabenstellungen in der Unternehmens­praxis bewältigen.
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Prüfung (90 min.)
Lektor(en):
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 10.02.2020 - 16.03.2020 08:30 - 10:00 SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Freitag  (wöchentlich) 14.02.2020 - 20.03.2020 10:15 - 11:45 SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Beschreibung:
  • Grundbegriffe der Kosten- und Erlösrechnung
  • Kalkulation, Kostenstellen- und Kostenartenrechnung
  • Kostenverläufe und Kostenfunktionen
  • Erfolgsrechnung, Deckungs­beitragsrechnung
  • Break-Even-Analyse
  • Kosten­informationen für operative Entscheidungen und Abweichungs­analysen
  • Systeme der Kostenrechnung (z.B. Prozesskostenrechnung)
ACC 403 Cost Accounting (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required for the lecture. Whether you need to register for accompanying exercises/tutorials will be announced in the first lecture.
Lernziel:
Die Studierenden beherrschen die wesentlichen Bausteine des internen Rechnungs­wesens. Sie können die Abrechnungs­flüsse nachvollziehen und eigenständig Rechenaufgaben aus dem Gebiet der Kosten- und Erlösrechnung lösen sowie die Ergebnisse der Berechnungen systematisch aufbereiten und korrekt interpretieren. Zudem können die Studierenden kostenrechnerische Aufgabenstellungen in der Unternehmens­praxis bewältigen.
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Prüfung (90 min.)
Lektor(en):
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 10.02.2020 - 16.03.2020 10:15 - 11:45 SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Freitag  (wöchentlich) 14.02.2020 - 20.03.2020 12:00 - 13:30 SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Beschreibung:
  • Grundbegriffe der Kosten- und Erlösrechnung
  • Kalkulation, Kostenstellen- und Kostenartenrechnung
  • Kostenverläufe und Kostenfunktionen
  • Erfolgsrechnung, Deckungs­beitragsrechnung
  • Break-Even-Analyse
  • Kosten­informationen für operative Entscheidungen und Abweichungs­analysen
  • Systeme der Kostenrechnung (z.B. Prozesskostenrechnung)
ACC 451 Financial Accounting II : IFRS (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
1
Registrierungs­informationen:
No registration required.
Lernziel:
Die Studierenden beherrschen die fach­spezifische Terminologie und erhalten einen Überblick über zentrale Konzepte und Methoden in den Bereichen der internationalen Rechnungs­legung. Sie verfügen über Kenntnisse der Rechnungs­legung nach IFRS und wenden diese auf fach­bezogene Probleme an. Sie sind aufbauend auf dem vermittelten Wissen in der Lage, weiterführende Probleme zu analysieren, zu diskutieren und eine Lösung zu erarbeiten.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Prüfung (60 min.)
Lektor(en):
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 10.02.2020 - 09.03.2020 17:15 - 18:45 O 148 MVV Hörsaal; Schloss Ostflügel
Mittwoch  (Einzeltermin) 12.02.2020 17:15 - 18:45 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Mittwoch  (Einzeltermin) 19.02.2020 17:15 - 18:45 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Beschreibung:
Das Fach Financial Accounting II behandelt die Internationale Rechnungs­legung nach den International Financial Reporting Standards (IFRS). Es werden einzelne Standards detailliert vorgestellt, wobei der Fokus auf dem Ansatz und der Bewertung im Jahres­abschluss liegt. Insbesondere wird in der Veranstaltung auf IAS 16 (Property, Plant & Equipment), IAS 38 (Intangible Assets), IAS 36 (Impairment of Assets), IAS 17 (Leases) sowie IAS 37 (Provisions, Contingent Liabilities and Contingent Assets) eingegangen.
TAX 450 Taxation of multinational firms (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required.
Lernziel:
•    Understand why taxation matters and how the different elements of the tax code might affect firms decision behavior;
•    Learn about the heterogeneity of tax regimes by looking at some illustrative examples from the Asia Pacific Region and Europe
•    Understand and evaluate the consequences of taxation when undertaking cross-border transactions;
•    Learn about the basic principles of international taxation
•    Identify the key tax issues that affect the tax burden of international investments
•    Analyse basic tax planning structures related to financing strategies and holding companies
•    Understand what the recent BEPS (base erosion and profit shifting) debate is about and why Google, Amazon etc. achieve extremely low tax rates
•    Learn what countries are doing or plan to do to address aggressive tax plannin
Prüfungs­leistung:
Written exam (60 min.)
Lektor(en):
Termin(e):
Freitag  (Einzeltermin) 13.03.2020 10:15 - 13:30 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Mittwoch  (Einzeltermin) 18.03.2020 15:30 - 18:45 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Freitag  (Einzeltermin) 27.03.2020 10:15 - 13:30 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Freitag  (Einzeltermin) 28.02.2020 10:15 - 13:30 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Freitag  (Einzeltermin) 06.03.2020 10:15 - 13:30 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Montag  (Einzeltermin) 16.03.2020 13:45 - 15:15 O 151 Hans Luik Hörssal; Schloss Ostflügel
Dienstag  (Einzeltermin) 17.03.2020 13:45 - 15:15 W 117 Hörsaal; Schloss Westflügel
Freitag  (Einzeltermin) 03.04.2020 08:30 - 10:00 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
Beschreibung:
Multinational groups operate globally and are thus faced with heterogeneous taxation frameworks. On the one hand, this is a compliance issue but on the other hand it can be shown empirically, that firms also adjust their behavior (e.g. locations choices, investment choices, capital structure) accordingly. In this context taxes (tax rates and the definition of the tax base) are one decision factor between other business or economic determinants. This knowledge, in return, is relevant for policy makers trying to attract foreign direct investments by offering attractive tax systems. Due to the mobility of capital, complex cross-border group structures, and little harmonization in tax codes, the tax competition by countries as well as tax planning activities of firms can lead to a situation where multinational groups pay very little taxes. This might light to an erosion of the tax revenue as well as to competition distortions towards domestic firms.

In this course, we start by having a look at different tax systems in the world and in particular in the Asian Pacific region and Europe. By studying these examples, we will get some insights into the heterogeneity of tax systems and we will also discuss how these regulations matter for firms’ decision making. In a next step, we will particularly focus on the taxation of cross-border transactions which are common for multinational firms. We will learn, how double taxation could arise and we will look at the guiding principles of international taxation to avoid this double taxation. Finally, based on this, we will study several stylized tax planning strategies for cross-border investments. In this context case studies (e.g. cross-border financing and implementation of holding companies) are used to illustrate the impact of tax planning strategies on tax payments. In particular, we look at the prominent examples of Apple and Google and how they achieve extremely low overall tax rates. Since fiscal authorities increasingly introduced anti-avoidance regulations that should limit aggressive tax planning, we will finally discuss how these regulations work and why or why not they might be effective. Here we will also draw a link towards the ongoing OECD debate on co­untermeasures against base erosion and profit shifting

Area Banking, Finance and Insurance

FIN 301 Investments and Asset Pricing (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
no registration required
Lernziel:
Die Teilnehmer dieses Moduls werden in die Lage versetzt, die Preisbewegungen auf Finanz- und anderen Vermögensmärkten zu analysieren und zu beurteilen. Sie sollten ebenso in der Lage sein, Anleihen und Aktien mit Hilfe der in der Praxis am meisten verbreiteten Modelle unter Standard­voraussetzungen selbständig zu bewerten. Darüber hinaus erlernen die Teilnehmer, Methoden der Kapitalbudgetierung korrekt anzuwenden, Portfolioentscheidungen als Abwägungen von Risiken und Renditeerwartungen zu analysieren und zwischen systematischen und diversifizierbaren Risiken zu unterscheiden.
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Prüfung (90 min.)
Lektor(en):
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 11.02.2020 - 26.05.2020 08:30 - 10:00 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
Beschreibung:
  • Investitions­entscheidungen (Barwert, Interner Zinsfuß)
  • Rendite und Risiko (Portfoliotheorie)
  • Kapitalkosten bei Unsicherheit (CAPM, APT)
  • Corporate Governance, Agency-Probleme und Behavioral Finance
FIN 301 Investments and Asset Pricing (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lernziel:
Die Teilnehmer dieses Moduls werden in die Lage versetzt, die Preisbewegungen auf Finanz- und anderen Vermögensmärkten zu analysieren und zu beurteilen. Sie sollten ebenso in der Lage sein, Anleihen und Aktien mit Hilfe der in der Praxis am meisten verbreiteten Modelle unter Standard­voraussetzungen selbständig zu bewerten. Darüber hinaus erlernen die Teilnehmer, Methoden der Kapitalbudgetierung korrekt anzuwenden, Portfolioentscheidungen als Abwägungen von Risiken und Renditeerwartungen zu analysieren und zwischen systematischen und diversifizierbaren Risiken zu unterscheiden.
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Prüfung (90 min.)
Lektor(en):
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 11.02.2020 - 26.05.2020 10:15 - 11:45 SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Beschreibung:
  • Investitions­entscheidungen (Barwert, Interner Zinsfuß)
  • Rendite und Risiko (Portfoliotheorie)
  • Kapitalkosten bei Unsicherheit (CAPM, APT)
  • Corporate Governance, Agency-Probleme und Behavioral Finance
FIN 452 Corporate Governance (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
3.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
It is mandatory that you register via Portal2 after your arrival. You can register anytime during the official course registration period (dates tbd). The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.
Lernziel:
After participating in this course, students should be able to:
1.    Describe the world’s main corporate governance systems, understand the differences among them and compare them to each other.
2.    Distinguish between internal and external corporate governance factors and understand how they interact.
3.    Identify the constituents of good and poor corporate governance.
4.    Solve case studies in the field of corporate governance and apply knowledge to different cases.
5.    Apply analytical and critical thinking skills when evaluating corporate governance problems and their solutions.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
Homework and presentation (20%)
Student paper, including classroom presentation (80%)
Lektor(en):
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 11.02.2020 - 26.05.2020 12:00 - 13:30 O 135 Saal der starken Marken Hörsaal; Schloss Ostflügel
Dienstag  (Einzeltermin) 21.04.2020 10:15 - 11:45 O 135 Saal der starken Marken Hörsaal; Schloss Ostflügel
Dienstag  (Einzeltermin) 26.05.2020 10:15 - 11:45 O 135 Saal der starken Marken Hörsaal; Schloss Ostflügel
Dienstag  (Einzeltermin) 19.05.2020 10:15 - 11:45 O 135 Saal der starken Marken Hörsaal; Schloss Ostflügel
Beschreibung:
This course studies critical issues in corporate governance. It starts by defining corporate governance and looking at how different governance systems evolved around the globe. Special emphasis will be on corporate governance systems in the U.S. and Germany. We will analyze how new regulations (Sarbanes-Oxley and Dodd-Frank) emerged as a result of various corporate governance scandals (e.g., Enron). The second part of the course consists of an in-depth analysis of selected internal and external governance mechanisms. Examples are the board of directors and executive compensation contracts. We will also discuss various corporate governance case studies.
The course is on the undergraduate level. It will be based on academic research papers and students will work in teams to prepare their own case study on a particular company.
Alternative Investments from an Institutional Investor's Perspective (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
It is mandatory that you register via Portal2 after your arrival. You can register anytime during the official course registration period (dates tbd). The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.
Lernziel:
Students should develop an understanding of important issues in institutional investments, especially in so called alternative asset classes like private equity, private debt, investments in infrastructure projects, hedge funds strategies and real estate investments. Based on the content of this lecture students should be able to explain these asset classes and their related challenges for investors. Students will also learn how institutional investors are organized and how they act in the capital markets.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
Written Exam (60 min)
Lektor(en):
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 11.02.2020 - 26.05.2020 17:15 - 18:45 O 048 Seminarraum; Schloss Ostflügel
Montag  (Einzeltermin) 23.03.2020 17:15 - 18:45 O 048 Seminarraum; Schloss Ostflügel
Donnerstag  (Einzeltermin) 28.05.2020 17:15 - 18:45 O 048 Seminarraum; Schloss Ostflügel
Dienstag  (Einzeltermin) 26.05.2020 17:15 - 18:45
Beschreibung:
Institutional investors like pension funds, insurance companies, or sovereign wealth funds administrate sizeable asset portfolios and invest in a broad scope of asset classes. This lecture will focus on so called alterative asset classes like private equity, private debt, investments in infrastructure projects, hedge funds strategies and real estate investments. These asset classes become more and more important for investors in the context of a low interest environment. The role of these asset classes in an institutional portfolio and the challenges of investing will be explained. The organizational set-up and other structural requirements of institutional investors will also be discussed.

Area Information Systems

IS 301 Foundations of Information Systems (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lernziel:
Die Studierenden können das Zusammenspiel zwischen Informations­technologien, Menschen und Organisationen erklären. Sie verstehen wie Informations­systeme strukturiert sind und können die grundsätzliche Funktions­weise Computer- und Datenbanksystemen erläutern. Die Studierenden kennen die verschiedenen Ansätze der Entwicklung von Informations­systemen sowie die grundlegenden Techniken der Analyse von Anforderungen und des Entwurfs von Informations­systemen. Sie verstehen die operativen und strategischen Prozesse des Managements von Informations­systemen. (LG 1)
Sie sind sich der verschiedenen Faktoren, die die Entwicklung und das Management von Informations­systemen beeinflussen, sowie der Perspektiven verschiedener Stakeholder bewusst und können Entscheidungen in diesem Kontext bewerten. (LG 2)
Die Studierenden können natürlichsprachlich formulierte Anfragen analysieren und in strukturierte Datenbankanfragen übersetzen (LG 3). Sie können Anforderungen an ein Informations­system analysieren und in einem strukturierten Format, d.h. speziell in Form von Verhaltens- und Strukturdiagrammen, darstellen (LG 4).
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Prüfung (90 min.)
Lektor(en):
Termin(e):
Donnerstag  (wöchentlich) 13.02.2020 - 28.05.2020 12:00 - 13:30 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
Beschreibung:
  • Einführung und grundlegende Definitionen im Bereich der Informations­systeme sowie Aufbau und Struktur von Informations­systemen
  • Technische Grundlagen: Hardware- und Softwarekomponenten sowie Funktions­weise von Computer-Systemen und -netzwerken, Grundlagen von Datenbanksystemen
  • Entwicklung von Informations­systemen: Projekt­management und Entwicklungs­prozesse sowie ausgewählte Analyse- und Entwurfstechniken
  • Management von Informations­systemen:  IT Management Framework, IT Organization, IS Investitionen, IS Einführung
IS 401 Integrated Information Systems (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lernziel:
Die Teilnehmer können nach dem Besuch von Vorlesung, Übung und Tutorium:
  • Komplexe Geschäftsprozesse anhand verbreiteter Techniken modellieren
  • Anforderungen, Charakteristika und Auswirkungen von integrierten betrieblichen Anwendungs­systemen in Industriebetrieben einschließlich komplexer Prozesszusammenhänge diskutieren
  • Grundlegende Aufgaben aus verschiedenen organisationalen Bereichen in einem verbreiteten integrierten Informations­system ausführen
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Prüfung (90 min.)
Lektor(en):
Termin(e):
Donnerstag  (wöchentlich) 13.02.2020 - 19.03.2020 13:45 - 17:00 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
Beschreibung:
Zunächst werden Grundlagen der Daten- und Geschäftsprozess­modellierung anhand verbreiteter Techniken wie Entity-Relations­hip-Methode, Ereignisgesteuerten Prozessketten und Business Process Model and Notation behandelt.Anschließend wird der Einsatz und Nutzen integrierter betrieblicher Anwendungs­systeme in verschiedenen funktionalen Bereichen in Industriebetrieben diskutiert. Des Weiteren werden Grundlagen in Bezug auf Management­unterstützungs­systeme wie Business Intelligence vermittelt.
  • Modellierung betrieblicher Prozesse
  • Anwendungs­systeme in
  1. Forschung und Entwicklung
  2. Marketing und Vertrieb
  3. Beschaffungs­wesen, Lagerwesen
  4. Produktion
  5. Versand, Service
  6. Finanz- und Rechnungs­wesen, Personalwesen
  • Anwendungs­systeme im Handels­betrieb
  • Planungs- und Kontrollsysteme

Literatur:
  • Mertens et al.: Grundzüge der Wirtschafts­informatik, 7. Aufl., Springer 2001
  • Mertens: Integrierte Informations­verarbeitung, 2 Bde., Bd.1, Operative Systeme in der Industrie, 16. Aufl., Gabler 2007
  • Wigand et al.: Introduction to Business Information Systems, Springer 2003
IS 451 Technical Fundamentals of Information Systems (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required.
Lernziel:
Die Teilnehmer erwerben in dieser Veranstaltung Kenntnisse über die Funktions­weise von Computern, Grundlagen von Algorithmen, grundlegende Algorithmen zum Suchen, Sortieren und Strukturieren von Daten, Rechnernetze und verteilte Systeme und den Prozess der Software­entwicklung.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Prüfung (45 min.)
Lektor(en):
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 11.02.2020 - 26.05.2020 12:00 - 13:30 O 148 MVV Hörsaal; Schloss Ostflügel
Beschreibung:
Die Veranstaltung ist an Studierende adressiert, die technische Grundlagen über die Funktions­weise von Informations­systemen für einen späteren IT-nahen Beruf oder Master erwerben wollen. Neben Grundlagen über die Funktions­weise von Computern und Programmierung, werden Algorithmen für Standard­probleme, Datenstrukturen und Rechner­netzwerke vorgestellt. Eine Einführung erfolgt auch auf den Software-Entwicklungs­prozess (aufbauend auf die in IS 301 behandelten Themen). Inhalte der Veranstaltung sind:
•    Grundlagen Digitalcomputer
o    Binärsystem, Darstellung von Daten
o    Informations­verarbeitung, Programmierung
•    Grundlagen Algorithmen
•    Typische Probleme in der Informations­verarbeitung
o    Algorithmen für Suchen und Sortieren von Informationen
o    Datenstrukturen, z.B. Arrays, Bäume, Listen, Hashing, Graphen
o    Aufwands­bestimmung
•    Verteilte Systeme und Rechnernetze
•    Softwareengineering: Grundkonzepte und Schnittstelle zu Fach­abteilung
o    Entwicklungs­prozesse
o    Requirements Analysis

Area Management

MAN 401 Organization and Human Resource Management (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
1
Lernziel:
Studierende können die dargestellten Konzepte und Inhalte verstehen, selbstständig darstellen und kritisch analysieren. Sie verfügen nach Abschluss des Kurses über fach­spezifisches Wissen und sind in der Lage dieses auch anzuwenden. In diesem Zusammenhang können sie die Verbindungen der einzelnen Managementfunktionen nachvollziehen.
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Prüfung (2 x 45 min.)
Lektor(en):
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 11.02.2020 - 26.05.2020 13:45 - 15:15 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
Beschreibung:
Die Veranstaltung baut auf dem Modul MAN 301 auf und vermittelt die für das Management weiterführenden Themengebiete und Problemschwerpunkte. Es werden Kenntnisse vermittelt, die im Rahmen des Managements erforderlich sind.

Verhalten in Organisationen
Entstehung von Motivation und Arbeits­zufriedenheit bei Individuen; Entwicklung von Verhalten in, von und zwischen Gruppen, Entstehung von Unternehmens­kulturen und deren Einfluss auf das Verhalten von Individuen

Organisation
Organisations­strukturen und Prozesse sowie deren Veränderungen

Human Resource Management
Die Studenten sollen die Ziele und Aufgabengebiete des Personal­management als strategische und operative Managementfunktion in Organisationen verstehen sowie Methoden zur Evaluation von Personalmaßnahmen.
Folgende Themen werden in Rahmen der Veranstaltung behandelt:
Einführung in das Personal­management; Personalauswahl; Performance Management; Vergütung; Arbeitgeber – Arbeitnehmer – Beziehungen; Führung
MAN 450 Entrepreneurship, Innovation and Business Model Design (Seminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Seminar
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lernziel:
Die Studierenden sind in der Lage
•    grundlegenden Konzepte und Zusammenhänge von Kreativität, unternehmerischem Denken und Innovation zu verstehen,
•    eigene unternehmerischer Ideen aufzuspüren und zu entwickeln,
•    sich unternehmerische Kompetenzen anzueignen und zu entwickeln,
•    einen Businessplan für ein echtes Start-up Projekt anzufertigen,
•    ein Start-up Konzept vor einer Expertenjury zu präsentieren und zu diskutieren.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
Erstellen eines Businessplans und Präsentation
Lektor(en):
Termin(e):
Donnerstag  (Einzeltermin) 20.02.2020 08:30 - 13:30
Donnerstag  (Einzeltermin) 27.02.2020 08:30 - 13:30
Donnerstag  (Einzeltermin) 07.05.2020 08:30 - 13:30
Beschreibung:
In dieser praxis­orientierten Veranstaltung werden grundlegende Konzepte und Zusammenhänge von Kreativität, unternehmerischem Denken und Innovation vermittelt. Hierbei soll auch das unternehmerische Potential der Studierenden mit einbezogen werden:  Studierende werden ermutigt eigene kreative Geschäftsideen zu entwickeln, und diese anhand eines Businessplans in die Realität umzusetzen. Die Veranstaltung wird durch zahlreiche Vorträge von Experten aus der Praxis komplementiert.
MAN 453 Thinking Beyond Boxes - Advance your Startup (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
3
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
1
Registrierungs­informationen:
 own advanced startup project, please consult instructors
Lernziel:
Im Fokus des Kurses steht die Weiter­entwicklung eigener unternehmerischer Projekte. Wir beginnen mit Weiter­entwicklung unternehmerischer Kompetenzen und die Studierenden erlangen ein gutes Verständnis der grundlegenden Konzepte und Zusammenhänge von Kreativität, unternehmerischem Denken und Innovation. Schwerpunkt liegt jedoch auf der praktischen Weiter­entwicklung des Pitch Decks und des Businessplans für das eigene Startup-Projekt. Die Präsentation und Diskussion eines Startup-Konzepts vor einer Expertenjury am Demo Day gegen Ende des Kurses fordert sehr gute Präsentations­kenntnisse ein.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
20% Schriftliche Klausur
40% Final Pitch Presentation (Team)
40% Final Business Plan/ Report (Team)
Lektor(en):
Termin(e):
Samstag  (Einzeltermin) 15.02.2020 10:00 - 18:00 001 Hörsaal; L 9, 1-2
Mittwoch  (Einzeltermin) 25.03.2020 18:00 - 19:00 001 Hörsaal; L 9, 1-2
Mittwoch  (Einzeltermin) 18.03.2020 14:00 - 18:00
Dienstag  (Einzeltermin) 12.05.2020 14:00 - 18:00
Dienstag  (Einzeltermin) 19.05.2020 16:00 - 20:00
Beschreibung:
Der Kurs zielt auf die Weiter­entwicklung von studentischen Geschäftsideen aus allen Fach­bereichen der Universität Mannheim ab. Im Kursformat entwickeln studierende als Gründungs­team oder nach Rücksprache auch individuell ihre eigenen bereits bestehenden Geschäftsideen weiter. Hierzu werden zum Kursbeginn auf die jeweilige Gründung ausgerichtete Milestones definiert. Coaching durch Mitarbeiter des MCEI zur Entwicklung innovativer Produkte und Dienstleistungen ist über den gesamten Semesterverlauf sichergestellt. Das MCEI DesignLAB bietet steht den studentischen Gründerinnen und Gründer zur weiteren Verwirklichung ihrer Projekte zur Verfügung. In einem Workshop zum Auftakt des Kurses werden grundlegende Tools zur Geschäfts­modell­entwicklung und zur Erlangung der Investitions­reife (Angel Financing, VC) vermittelt. Am Ende des Kurses werden die Startup-Projekte an einem Demo Day vor einer Expertenjury und Investoren präsentiert.

Studierende, die noch keine fortgeschrittene Geschäftsidee haben, belegen den Kurs MAN 450 Entrepreneurship, Innovation and Business Model Design.
MAN 454 Science for Future - How Scientific Research can support Sustainable Development (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
Registrierungs­informationen:
It is mandatory that you register via Portal2 after your arrival. You can register anytime during the official course registration period (dates tbd). The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.
Lernziel:
The lecture series is intended to provide insights into the variety of research that Mannheim scientists are engaging in that is related to the topic of sustainable development. It also aims to raise awareness for the potential of scientific research to contribute to sustainable development.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
Every presenter will prepare two exam questions which will be put together to form a pool of questions from which the final exam will be crafted. The exam will be a 60 minutes written exam.
Lektor(en):
Termin(e):
Dienstag  (wöchentlich) 21.04.2020 - 26.05.2020 15:30 - 17:00 M 003 PWC Hörsaal; Schloss Mittelbau
Dienstag  (wöchentlich) 21.04.2020 - 26.05.2020 17:15 - 18:45 M 003 PWC Hörsaal; Schloss Mittelbau
Beschreibung:
The goal of this interdisciplinary lecture series is to raise awareness for the potential of scientific research to contribute to sustainable development as defined in the United Nations Sustainable Development Goals. Mannheim-based researchers from various disciplines including economics, psychology, history, political science, philosophy, information systems, and business management (amongst others) will present cutting-edge research or basic knowledge on sustainability-related topics. The lecture series is open to students from all Bachelor programs. The lecture series will comprise 6 sessions with 12 talks (i.e., always 2 talks on one day) with approx. 60 minutes presentation, 30 minutes discussion per talk.

Area Marketing

MKT 351 Marketing Management Decisions (Blockseminar, englisch)
Vorlesungs­typ:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
Registrierungs­informationen:
It is mandatory that you register via Portal 2 after your arrival. You can register anytime during the official course registration period (dates tbd). The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.

If you have any course-related questions, please contact Moritz Tischer: moritz.tischer@bwl.uni-mannheim.de
Lernziel:
This course has two specific learning objectives:

1. Develop an appreciation for the inherently strategic nature of marketing function and for the role marketing decisions play in corporate and business strategy.

2. Strengthen your ability to justify and support your marketing decisions through relevant information acquisition and analysis.
Literatur:
Background reading:
Homburg, Christian, Sabine Kuester, and Harley Krohmer (2013), Marketing Management - A Contemporary Perspective, McGraw-Hill, London.

The book is available for purchase at regular and online bookstores. Further, the Mannheim University Library holds a number of copies for rent.
Prüfungs­leistung:
Final Exam (100%)
Lektor(en):
Termin(e):
Mittwoch  (Einzeltermin) 25.03.2020 09:00 - 17:00 001 Hörsaal; L 9, 1-2
Donnerstag  (Einzeltermin) 26.03.2020 09:00 - 17:00 001 Hörsaal; L 9, 1-2
Freitag  (Einzeltermin) 27.03.2020 09:00 - 17:00 001 Hörsaal; L 9, 1-2
Beschreibung:
This course investigates marketing from a managerial perspective, focusing on the planning and development of strategic marketing programs. We will discuss marketing concepts and learn how to design the marketing mix.
MKT 401 Marketing II (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
Students will be assigned to groups to play a computer simulation. It is mandatory that each student registers for the simulation via Portal2. You can register anytime between February 4 - 14, 2019. The time of your registration is not relevant as groups are not formed on a first-come, first-served basis. Further information will be provided during orientation week.
Lernziel:
Die Studierenden sind in der Lage marketing­spezifisches Wissen anzuwenden, Probleme der Marketing­strategie und Herausforderungen im institutionellen Marketingumfeld (Dienstleis-tungen, B2C, B2B, internationale und digitale Märkte) zu identifizieren und zu lösen.
Die Studierenden sind sich kultureller Unterschiede und Besonderheiten bewusst und verste-hen deren Einflüsse auf betriebliche Prozesse und das Marketing.
Die Studierenden verstehen die Implikationen von ethischen und sozialen Implikationen auf Geschäftsentscheidungen.
Die Studierenden verstehen die strategische und institutionelle Perspektive und können Mar-keting­strategien entwickeln und umsetzen.
Empfohlene Voraussetzungen:
Literatur:
The required textbook for this course is:
 
Kuester, S. (2017), MKT 401 Marketing II – Strategic Marketing & Marketing in Specific Industry Contexts, Reader, University of Mannheim.
Homburg, Christian, Kuester, Sabine, and Harley Krohmer (2013), Marketing Management – A Contemporary Perspective (second edition), McGraw-Hill Higher Education, London. 
The book is available in the major book stores in the vicinity of the university. There are also copies available at the University library and in online bookshops.
 
A reader with the lecture slides can be purchased at the chair of Marketing & Innovation in L5, 1 in the Roche Forum. Further details will be posted online via “ILIAS” and on the homepage of the department.
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Prüfung (90 min.), Teilnahme an Simulation
Lektor(en):
Termin(e):
Montag  (wöchentlich) 10.02.2020 - 16.03.2020 13:45 - 15:15 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
Mittwoch  (wöchentlich) 12.02.2020 - 18.03.2020 12:00 - 13:30 SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost
Beschreibung:
•    Strategisches Marketing
•    Institutionelle Besonderheiten des Marketing (Dienstleistungs­marketing, Business-to-Consumer-Marketing, Business-to-Business-Marketing, Internationales Marketing, digi-tales Marketing)
•    Kunden­segmentierung, Positionierung und Zielgruppenansprache
MKT 450 Marketing Communications (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Registrierungs­informationen:
No registration required.
Lernziel:
Nach Abschluss des Moduls sind die Studierenden in der Lage
•    den Begriff “Marketingkommunikation” und dessen Wirkungs­weise zu definieren und zu analysieren,
•    die einzelnen Prozessschritte der Marketingkommunikation (Planung, Organisation, Durchführung und Kontrolle von Kommunikations­maßnahmen) zu verstehen,
•    die verschiedenen Elemente der Kommunikations­politik (Public Relations, Sponsoring, Verkaufs­förderung, Direktmarketing) zu kennen,
•    verschiedene Kommunikations­instrumente und deren Anwendung kritisch zu hinterfragen.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Prüfung (60 min.)
Lektor(en):
Termin(e):
Freitag  (wöchentlich) 06.03.2020 - 03.04.2020 10:15 - 11:45 SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Freitag  (wöchentlich) 06.03.2020 - 03.04.2020 12:00 - 13:30 SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord
Beschreibung:
Im Rahmen dieser Veranstaltung werden den Studierenden fundierte Kenntnisse über die Planung, Organisation, Durchführung und Kontrolle von Kommunikations­maßnahmen in Unternehmen vermittelt. Die Vorlesung umfasst alle Elemente des Kommunikations­mix, bestehend aus Werbung, Public Relations, Sponsoring, Verkaufs­förderung, Direktmarketing, Kommunikation am Verkaufsort, Messen und persönlichem Verkauf.

Area Operations Management

OPM 450 Decision-Making Tools for Managing Service Operations (Vorlesung mit Übung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lernziel:
Students will
•    get an advanced understanding of the challenging operations-related decisions and problems in practice,
•    learn about concepts and state-of-the-art tools for analyzing complex decision situations and for systematically evaluating options in operations management,
•    enhance problem structuring, modeling and analytical skills.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
Assignment with final presentation
Lektor(en):
Termin(e):
Mittwoch  (wöchentlich) 12.02.2020 - 27.05.2020 10:15 - 11:45 SO 318 Seminarraum; Schloss Schneckenhof Ost
Beschreibung:
Many organizations and even industries such as health care or education suffer significant consequences due to demand–supply mismatches. The underlying managerial and operations-related decisions are often very complex, involving many alternatives with different impact, and trade-offs between key performance measures (e.g., profit, cost, quality, and environmental impact) must be made.

This course provides managerial concepts and advanced analytical tools to help make “better” decisions and manage operations more effectively such that they are aligned with the overall strategic objectives. In particular, we will create models and use software such as state-of the-art spreadsheet tools to analyze and solve different operations-related management problems typically arising in practice. The methods and tools taught in the course have become invaluable aids to informed decision making in order to improve processes, save resources, and create value.

Applications cover a broad range of industries, such as air and railway transport, retailing, public services, health care, manufacturing, etc. The course pursues an active-learning approach including lecture-style class sessions, computer-based exercises, and home assignments to be accomplished in teamwork
OPM 452 Processes and Strategies of Negotiation (Vorlesung, englisch)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Lernziel:
This course is recommended for anyone seeking an introduction to negotiation theory and practice. It is not primarily a “training camp” to enhance individual bargaining skills. The main objective is to learn the economic and psychological mechanisms underlying negotiations, in order to analyze and effectively tackle negotiation problems. Starting from the key concepts and principles that guide negotiations, participants will learn:
•    how to strategically analyze negotiation situations and to develop comprehensive negotiation plans,
•    how to identify opportunities and barriers to creating and claiming value,
•    how to avoid negotiation “sand traps” and to take advantage of negotiation tactics to influence and deal with difficult negotiation co­unterparts.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
Assignment (30%) and written exam (70%)
Lektor(en):
Termin(e):
Montag  (Einzeltermin) 17.02.2020 10:15 - 13:30 O 145 Heinrich Vetter Hörsaal; Schloss Ostflügel
Montag  (Einzeltermin) 24.02.2020 10:15 - 13:30 O 145 Heinrich Vetter Hörsaal; Schloss Ostflügel
Montag  (Einzeltermin) 02.03.2020 10:15 - 13:30 O 145 Heinrich Vetter Hörsaal; Schloss Ostflügel
Montag  (Einzeltermin) 16.03.2020 10:15 - 13:30 O 145 Heinrich Vetter Hörsaal; Schloss Ostflügel
Montag  (Einzeltermin) 23.03.2020 10:15 - 13:30 O 145 Heinrich Vetter Hörsaal; Schloss Ostflügel
Montag  (Einzeltermin) 30.03.2020 10:15 - 13:30 O 145 Heinrich Vetter Hörsaal; Schloss Ostflügel
Beschreibung:
Negotiations occur in situations when it is impossible to attain one’s goals without the cooperation of others. Such situations arise in all areas of business and the ability to manage them successfully rests on a combination of appropriate analytical knowledge and practical skills. This course provides the theoretical background and the practical tools of negotiations. The content is relevant to a broad spectrum of application domains, but a special emphasis is put on negotiations in the procurement context.
The course addresses the general principles of the negotiation process from pre-bargaining stages (interests, BATNAs) all the way to deal closure. This includes distributive bargaining (zero-sum games) and integrative bargaining (positive-sum games), hard vs. soft negotiation styles and associated influence techniques, mixed motive bargaining, power/dependence differentials and fairness, reputation and repeated interactions, and human-related issues (perceptions, emotions, communication).
The course consists of integrated lectures, cases, and negotiation simulations

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Annabel Müller, M.Sc.

Annabel Müller, M.Sc.

Manager International Affairs & Incoming Student Advisor
Universität Mannheim
Dekanat BWL
L 5, 5 – Raum 102
68161 Mannheim
Sprechstunde:
Mo 10:30–12:30 Uhr; Do 14–16 Uhr