Sie möchten Ihre Kompetenzen erweitern und sich fit machen für die Berufbarkeit? Dann besuchen Sie unsere Informationsveranstaltungen, Workshops und Trainings.
This course aims at training and improving skills of postdocs in writing scientific journal articles and grant applications to national and international funding agencies. In the first meeting, the instructor will provide general advice for writing papers and applications, including issues such as pre-registration of studies and handling revisions. Each participant is expected to submit at least one paper or grant application based on own recent research to discuss and revise during the course. All participants are expected to read every submitted paper. This paper or grant application will then be discussed in the course two weeks later, based on topics and problems raised by the author. Recommendations for possible improvements will be given by both the instructor and the other participants. Hence, the course resembles a colloquium, except that the colloquium talk is replaced by a paper read by the participants in advance (much like in a brown-bag meeting).
Date and Time
Course meetings will take place during the spring semester 2024, Mondays, 12 am – 1:30 pm
Format
on site (preferred), online participation is possible
Target Group
The course primarily addresses postdocs in the social and behavioral sciences. However, postdocs from other schools and disciplines may also attend if their research is empirical, quantitative or methodological in nature.
Language
In line with the conventions in the relevant disciplines, the course language will be English. However, if there are special reasons for presenting and discussing in German, it will be possible to switch to German.
Instructor
Prof. Dr. Edgar Erdfelder, Senior professorship for Cognitive Psychology
Entdecken Sie die Welt der wissenschaftlichen Forschung mit der UB-Seminarreihe „Research Skills“. Lernen Sie praktische Tipps u.a. zu effizientem Forschungsdatenmanagement, Datenanalyse, einer FAIRen Datenpublikation, Open Science und Datenschutz. Die Kurse sind auch für Externe offen.
Termine
22. Februar 13:00 – 14:00 Uhr: Introduction to Research Data Management
14. Februar, 14:00 – 16:15 Uhr: Historische Dokumente erschließen leicht gemacht: Ein Crashkurs zur Transkriptionsplattform eScriptorium
15. Februar, 14:00 – 15:00 Uhr: ChatGPT for FAIR Research Data
20. Februar, 14:00 – 15:00 Uhr: Data Management Plans Workshop
27. Februar, 14:00 – 15:00 Uhr: Publishing Data FAIRly (MADATA & Co.)
29. Februar, 12:30 – 13:15 Uhr: Analysing Data
05. März, 14:00 – 15:00 Uhr: Managing and Presenting Digital Objects with MAObjects
07. März, 12:30 – 13:15 Uhr: Data Protection Essentials
12. März, 14:00 – 15:00 Uhr: OCR – Automated Text Recognition for Research
14. März, 12:30 – 13:15 Uhr: Processing Data (STATA)
19. März, 14:00 – 15:00 Uhr: Grundlagen der Erstellung digitaler Editionen
21. März, 12:30 – 13:15 Uhr: Processing Data (R)
26. März, 14:00 – 15:00 Uhr: GitHub for Research (Data)
09. April, 14:00 – 15:00 Uhr: Introduction to Open Science
23. April, 14:00 – 15:00 Uhr: Replication Crisis
30. April, 14:00 – 15:00 Uhr: Docker for Reproducible Research
14. Mai, 14:00 – 15:00 Uhr: Pre-Registration and Registered Reports
Sprache
in der Regel Englisch
Anmeldung
Bitte melden Sie sich über das Studierendenportal zu den Veranstaltungen an. Externe Teilnehmende melden sich bitte über den Link in der jeweiligen Veranstaltungsankündigung an.
Sich mit den eigenen Karrierezielen und -plänen auseinanderzusetzen und diese immer wieder zu reflektieren, kann herausfordernd sein. In der Informationsveranstaltung geben wir Anregungen und Hilfestellung: Es werden die verschiedenen akademischen Karrierewege im deutschen Wissenschaftssystem im Einzelnen erläutert, Strategien zur Planung der eigenen Karriere vermittelt und außeruniversitäre Karrierefelder beleuchtet.
Inhalte
Format
online via Zoom
Tag, Uhrzeit
Donnerstag, 16. November 2023, 13:00 – 15:30 Uhr
Zielgruppe
fortgeschrittene Promovierende und Postdocs
Sprache
Deutsch
Trainerin
Katharina Helmig vom Deutschen Hochschulverband (DHV)
Sie möchten Ihre Forschung online sichtbar machen, wissen aber nicht, welcher Social-Media-Kanal dafür der richtige ist? Sie sind motiviert, sich digital innerhalb und außerhalb Ihrer Wissenschaftscommunity zu vernetzen, sind jedoch unsicher, welche Schritte dafür notwendig sind? Blog, Podcast, Video, X, Instagram, TikTok, LinkedIn oder ResearchGate – so viele Formate und Plattformen, doch was davon brauchen Sie wirklich? Im Workshop lernen Sie, Ihre persönliche Sichtbarkeitsstrategie zu entwickeln und unternehmen erste Schritte, um diese erfolgreich umzusetzen.
Inhalte
Format
online via Zoom
Datum, Uhrzeit
24. und 25. Januar 2024, jeweils 10:00 – 14:00 Uhr
Zielgruppe
Postdocs und Juniorprofessor*innen
Maximale Zahl an Teilnehmenden
12 Personen
Workshopsprache
Deutsch
Trainerin
Susanne Geu ist freie Autorin und Coach für Wissenschaftskommunikation aus Berlin.
In diesem Bewerbungstraining für Berufungsverfahren für Wissenschaftler*innen werden Hilfestellungen und praktische Tipps zur Optimierung der Bewerbungsunterlagen und des Auftritts vor der Berufungskommission gegeben. Die Teilnehmer*innen erhalten umfassende Informationen zum Ablauf und über die rechtlichen Rahmenbedingungen des Berufungsverfahrens. Sie erhalten Hinweise zur Gestaltung von Bewerbungsunterlagen sowie ein Feedback zu einer eigenen, zum Termin mitgebrachten Vortragspräsentation (Bewerbungsvortrag oder ggf. wissenschaftlicher Vortrag). Das Gespräch mit der Berufungskommission wird in einem Rollenspiel trainiert.
Format
in Präsenz an der Universität Mannheim
Datum, Uhrzeit, Ort
14. März 2024, 10:00 – 16:00 Uhr, Internationales Begegnungszentrum (IBZ)
Zielgruppe
fortgeschrittene Postdocs und Juniorprofessor*innen
Sprache
Deutsch
Trainerin
Dr. Ulrike Preißler vom Deutschen Hochschulverband (DHV)
maximale Teilnehmer*innenzahl
zehn Personen
Academia is an ultramarathon that we try to run as a sprint. This approach tends to leave us with little time or energy for life outside of work and very few resources to cope when we face challenges. But a healthier approach to research is possible and is essential if you want to build a sustainable career in academia (or anywhere else in this fast-paced, competitive world we live in).
This workshop provides you with tools to increase your resilience to stress, anxiety and burnout, and to enhance your overall well-being. We explore those self-critical inner voices that sabotage your motivation and enjoyment for your work, we explore how your mindset can help or hinder your day-to-day life and your career prospects; and how to incorporate the latest research on habit formation and well-being practices to enhance your attention, focus, creativity, and motivation and in turn your productivity.
Course Objectives
Date and Time
15 May and 16 May, each from 9:30 am to 12:30 pm CEST
Format
online via Zoom
Target Group
postdocs and junior professors from the ENGAGE.EU partner universities
Language
English
Instructor
Desiree Dickerson, PhD, Dickerson et al.
Maximum Number of Participants
20 persons
Registration
Please register until 5 May 2024 by writing to postdocs with your university email address. Please note that we can only consider registrations sent from university email accounts to ensure affiliation with an ENGAGE.EU partner university. If there will be more registrations than places available, the participants will be drawn by lot and informed by 6 May. Please find information on processing personal data in this context in our uni-mannheim.deinformation on data protection.
This ENGAGE.EU workshop is funded by DAAD, the German Academic Exchange Service.
Like it or not, the world works on personal connections. You need to be able to form those connections easily. This workshop will provide you with the tools to effectively make new connections to help you find collaboration partners, information and get jobs. This is not about selling yourself. It is about forming and benefitting from a friendly network.
This workshop will provide you with easy networking techniques and will teach you open, honest and unobtrusive methods to help you make the best use of opportunities like conferences, chance meetings and careers fairs.
This workshop will teach you how to:
The confidence to make progress
Knowing how to network alone is not enough. You need to have the confidence to actually do it. Because of this, the workshop will include a module on how to change your self-confidence. Not manage your low self-confidence but actually change your feeling of self-confidence. You will find the approach eye opening.
Outcomes
By establishing a useful and productive network you will be able to remain updated about new scientific developments, collaboration opportunities and new jobs as they arise. This will allow you the best choice of opportunities because you will know about them first.
The workshop will be very interactive. Expect to be challenged, expect to be asked questions, expect to participate!
Date and Time
27 May and 28 May 2024, each from 9:00 to 14:00 CEST
Format
online via Zoom
Target Group
postdocs and junior professors from the ENGAGE.EU partner universities
Language
English
Instructor
Rob Thompson, RTTA. Rob is a TEDx and keynote speaker who speaks at conferences all over Europe. Before forming RTTA, Rob worked managing projects in both retail and banking/
Maximum Number of Participants
15 persons
Registration
Please register until 11 May 2024 by writing to postdocs with your university email address. Please note that we can only consider registrations send from university email accounts to ensure affiliation with an ENGAGE.EU partner university. If there will be more registrations than places available, the participants will be drawn by lot and informed by 12 May. Please find information on processing personal data in this context in our uni-mannheim.deinformation on data protection.
This ENGAGE.EU workshop is funded by DAAD, the German Academic Exchange Service.
Mehr als 40 Prozent der deutschen Bevölkerung erleben mindestens einmal in ihrem Leben eine behandlungsbedürftige psychische Störung. Obwohl sich viele Betroffene in unserem unmittelbaren Umfeld befinden, löst dieses Thema immer noch bei vielen Menschen Verunsicherung, Vorurteile und Ängste aus, weswegen Prävention und Entstigmatisierung in diesem Bereich bedeutsam sind.
Hier setzt das Programm Mental Health First Aid (MHFA) Ersthelfer an. Der MHFA Ersthelfer-Kurs für psychische Gesundheit wurde nach dem erfolgreichen Leitbild für Erste Hilfe bei körperlichen Erkrankungen entwickelt und bildet Laien in 12 Stunden zu Ersthelfenden für psychische Gesundheit aus.
Inhalte
Format
in Präsenz an der Universität Mannheim
Datum und Uhrzeit
30. April und 7. Mai 2024, jeweils 9:00 – 16:30 Uhr
Zielgruppe
Der Kurs richtet sich an alle Lehrenden der Universität Mannheim. Teilnehmende an diesem Kurs sollten an beiden Tagen Zeit haben und psychisch stabil sein. Der Kurs kann für den Themenbereich 6 des Baden-Württemberg Zertifikats für Hochschuldidaktik mit 16 AE angerechnet werden.
Sprache
Deutsch
Trainerin
Veronika Lessel (ZI)
Anmeldung
Um sich für den Kurs anzumelden, schreiben Sie bitte eine Mail an Anne Scheuing vom ZLL (anne.scheuing). uni-mannheim.de
Ein Workshop für alle, die eigene oder fremde Texte für Videoproduktionen im Tonstudio einsprechen möchten und sich dafür mehr grundsätzliches Know-How wünschen. Im Tonstudio wird die gesamte Persönlichkeit auf Stimme und Sprache reduziert – daher werden dort Details wichtig, die in Präsenz überhaupt nicht bemerkt werden. Auch ist die Arbeit im Tonstudio zuerst einmal ausgesprochen antiintuitiv. An diesem Tag bekommen Sie einen Einblick in die Studioarbeit, lernen die Grundlagen vom Sprechen für das Mikro kennen und erhalten individuelle Rückmeldung und Tipps zu Ihrer Stimme und Sprechweise.
Inhalte
Format
in Präsenz an der Universität Mannheim
Datum und Uhrzeit
Dienstag, 23. April 2024, 9:00 – 17:00 Uhr
Zielgruppe
Der Kurs richtet sich an alle Lehrenden der Universität Mannheim und kann für den Themenbereich 4 des Baden-Württemberg Zertifikats für Hochschuldidaktik mit 8 AE angerechnet werden.
Sprache
Die Workshopsprache ist Deutsch, die Inhalte sind aber auf das Sprechen in Englisch adaptierbar.
Trainerin
Maxi Zöllner
Anmeldung
Um sich für den Kurs anzumelden, schreiben Sie bitte bis zum 9. April eine E-Mail an Anne Scheuing vom ZLL (anne.scheuing). uni-mannheim.de
Unser eintägiger Workshop richtet sich an Lehrende, die Talking Head Videos in ihrer Lehre einsetzen möchten. Dieser Workshop bietet eine umfassende Einführung in die Konzeption, Erstellung und Bearbeitung von Talking Head Videos.
Die Veranstaltung beginnt mit einem theoretischen Teil, in dem Sie lernen, wie Sie überzeugende Videoideen entwickeln und wirkungsvolle Skripte schreiben. Wir teilen Tipps und Tricks, um die Aufmerksamkeit Ihrer Zielgruppe zu gewinnen. Anschließend folgt eine praktische Phase, in der Sie in Gruppenarbeit selbst ein Skript für ein kurzes Video erstellen und dieses im Videostudio der Universität Mannheim aufnehmen. Im letzten Abschnitt erfahren Sie, wie Sie Ihre aufgenommenen Videos schneiden und Texte sowie Grafiken effektiv mit Adobe Premiere einfügen können.
Ziel dieses Workshops ist es, Sie mit den erforderlichen Fähigkeiten und Kenntnissen auszustatten, um Talking Head Videos für Ihre Lehrzwecke zu erstellen.
Format
in Präsenz an der Universität Mannheim
Datum, Uhrzeit
Dienstag, 14. Mai 2024, 9:00 – 17:00 Uhr
Zielgruppe
Der Kurs richtet sich an alle Lehrenden der Universität Mannheim.
Sprache
Deutsch
Trainerinnen
Annika Frank und Hannah Wagner (ZLL)
Anmeldung
Bitte melden Sie sich über die Homepage des HDZ an.
Do you use visual presentations (images, slides, posters) in your research? In this training, you will learn to visualize your complex research ideas and findings so your messages stand out and are more easily understood by scientists or non-scientists.
We will not focus on aesthetics but on how knowledge on human visual perception can help you create effective scientific images, slides, and posters.
You will design a graphical abstract of your research, discuss it with peer scientists in a group exercise, and get actionable advice and feedback on your own images and slides. It is an immersive workshop, comprehensive, structured, memorable, easy to follow, useful and fun.
Content
The training is offered as blended learning that combines a self-study module and an online workshop. Participation requires investing time and effort, but you can expect a high return.
Self-study via an online platform: 5–6 hours (material will be shared one month prior to online-workshop)
• Communicating with scientific vs non-scientific audiences
• Visual perception and what humans find intuitive
• Layout: simplifying comprehension through a structured layout
• Eye-flow: effortlessly guide the audience through the design
• Colors: how to amplify, not ‘fancify’
• Typography for legibility, structure and aesthetics
• Slides that amplify messages and don't distract when presenting
• Posters: strategy and process for creating posters that attract and explain
• Homework: you submit your images and slides for feedback.
Online Workshop self-study module partial completion mandatory
• Recap and Q&A: an effective review of self-study topics and optional 1-on-1 consulting with facilitator to address your individual challenges.
• Feedback on submitted materials: you will get actionable suggestions on how to improve your own scientific images and slides.
• Graphical abstract drawing exercise: you will draw a sketch of your research
• Group peer-instruction exercise: we make groups so everyone learns to give and receive informed feedback to peers.
Date and Time
19 September 2024, 09:00–13:30 CEST
Format
online via Zoom
Target Group
postdocs and junior professors from the ENGAGE.EU partner universities
Language
English
Instructor
Dr. Jernej Zupanc, Founder of Seyens Ltd.
My mission is to equip and empower scientists to effectivelly visually communicate and make an impact with their research. I study eclectically, always looking for approaches from different fields that can be easily applied to science presentation. I distill the principles and practices into easily understandable and enjoyable learning experiences. Time is our most valuable resource and I aim for the training to be a worthwhile investment for participants. I hold a PhD in Computer Science from University of Ljubljana, am a Fulbright alumnus, worked as a grant evaluator for the EC and later consulted on over € 20M in successful EU grant applications. Since 2016, training scientists has become my sole professional passion.
Maximum Number of Participants
18 persons
Registration
Please register until 14 August 2024 by writing to postdocs with your university email address. Please note that we can only consider registrations send from university email accounts to ensure affiliation with an ENGAGE.EU partner university. If there will be more registrations than places available, the participants will be drawn by lot and informed by 15 August. Please find information on processing personal data in this context in our uni-mannheim.deinformation on data protection.
This ENGAGE.EU workshop is funded by DAAD, the German Academic Exchange Service.
Entrepreneurial thinking does not start with a business plan. We aim for a more playful approach by asking you: How much startup is in research? In this workshop, you will experiment with two Design Thinking techniques: Ideation and Prototyping. Discover these user-centric methods to yield ideas and develop them further.
Ideation
You have been working on your research for a while, but haven’t figured out how to translate it into a concrete business idea? Or maybe you have many ideas and cannot decide which one to follow? Based on the Design Thinking methodology, you will try out different ideation techniques. You will learn what makes a good idea and how to formulate it for testing.
Learning goals:
Prototyping
How much startup is in your research and what does the product of this startup look like if you realise it with the help of paper, stapler, and dry noodles? You will learn Design Thinking methods and practice rapid prototyping, together with other young and creative researchers. This way, you will playfully discover the entrepreneurial potential of your doctoral or postdoctoral research project.
Learning goals:
Date and Time
14 October from 09:00 to 14:30 CEST (incl. lunch break)
Format
online via Zoom
Target Group
postdocs and junior professors from the ENGAGE.EU partner universities
Language
English
Instructor
Young Entrepreneurs in Science
We want to open up new career perspectives for highly qualified, early-career researchers and channel their expert knowledge into entrepreneurial endeavours. Through learning methods such as Design Thinking, Young Entrepreneurs in Science encourages participants to discover and share their inherent competencies and potential. The involvement of startup founders and intrapreneurs of innovation-oriented companies gives participants realistic and stimulating insights into the chances and challenges of entrepreneurial activity.
Maximum Number of Participants
25 persons
Registration
Please register until 30 September 2024 by writing to postdocs with your university email address. Please note that we can only consider registrations sent from university email accounts to ensure affiliation with an ENGAGE.EU partner university. If there will be more registrations than places available, the participants will be drawn by lot and informed by 1 October. Please find information on processing personal data in this context in our uni-mannheim.deinformation on data protection.
This ENGAGE.EU workshop is funded by DAAD, the German Academic Exchange Service.