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Area Accounting and Taxation
ACC 300 Grundlagen des betrieblichen Rechnungswesens (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Termin(e):
Mittwoch (wöchentlich) | 03.09.2025 – 03.12.2025 | 10:15 – 11:45 | SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord |
Beschreibung:
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Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
ACC 300 Grundlagen des betrieblichen Rechnungswesens (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz/Online live
Termin(e):
Mittwoch (wöchentlich) | 03.09.2025 – 03.12.2025 | 12:00 – 13:30 | SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord |
Beschreibung:
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Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
ACC 300 Grundlagen des betrieblichen Rechnungswesens (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Termin(e):
Donnerstag (wöchentlich) | 04.09.2025 – 04.12.2025 | 12:00 – 13:30 | SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord |
Beschreibung:
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Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
ACC 300 Grundlagen des betrieblichen Rechnungswesens (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Termin(e):
Donnerstag (wöchentlich) | 04.09.2025 – 04.12.2025 | 13:45 – 15:15 | O 135 Saal der starken Marken Hörsaal; Schloss Ostflügel |
Beschreibung:
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Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
ACC 303 Financial Accounting I: Jahres- und Konzernabschluss (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Lektor(en):
Prof. Dr. Jens Wüstemann, Franziska Büchner
Termin(e):
Dienstag (wöchentlich) | 02.09.2025 – 02.12.2025 | 15:30 – 17:00 | SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost |
Beschreibung:
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
ACC 351 International Accounting (Vorlesung mit Übung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Prüfungsleistung:
Grading is based on a final exam (100%).
The final exam is expected to take 60 minutes.
Please note that you are only allowed to register for the alternative exam date in our re-sit exam period if you registered for the first attempt and failed it.
The final exam is expected to take 60 minutes.
Please note that you are only allowed to register for the alternative exam date in our re-sit exam period if you registered for the first attempt and failed it.
Lektor(en):
Dr. Christoph Hütten, Franziska Büchner
Termin(e):
Freitag (Einzeltermin) | 12.09.2025 | 08:30 – 11:45 | O 133 KPMG Hörsaal; Schloss Ostflügel |
Freitag (Einzeltermin) | 19.09.2025 | 08:30 – 11:45 | O 133 KPMG Hörsaal; Schloss Ostflügel |
Freitag (Einzeltermin) | 26.09.2025 | 08:30 – 11:45 | O 133 KPMG Hörsaal; Schloss Ostflügel |
Freitag (Einzeltermin) | 07.11.2025 | 08:30 – 11:45 | O 133 KPMG Hörsaal; Schloss Ostflügel |
Beschreibung:
The lecture is taught by Dr. Hütten, Chief Accounting Officer at SAP AG, Walldorf. The exercise class is taught by Dr. Sessar from SAP AG in Walldorf.
In response to the globalisation of the world’s capital markets the language of communicating financial information to these capital markets is experiencing a similar globalisation: Since 2001, almost 120 countries have required or permitted the use of International Financial Reporting Standards (IFRS). Thus, the world may not be far away from realising the vision of a global set of accounting standards. In such an environment being knowledgeable about IFRS is nearly as important for a business professionals as English language skills.
This course introduces you to the framework, concepts, and processes associated with international financial reporting. You will learn how IFRS are developed and used around the world. You will also examine fundamental IFRS requirements and will exercise their application in practice. Thus, the course shall enable you to understand financial statements prepared under IFRS and apply IFRS accounting and disclosure requirements to a wide range of scenarios.
In response to the globalisation of the world’s capital markets the language of communicating financial information to these capital markets is experiencing a similar globalisation: Since 2001, almost 120 countries have required or permitted the use of International Financial Reporting Standards (IFRS). Thus, the world may not be far away from realising the vision of a global set of accounting standards. In such an environment being knowledgeable about IFRS is nearly as important for a business professionals as English language skills.
This course introduces you to the framework, concepts, and processes associated with international financial reporting. You will learn how IFRS are developed and used around the world. You will also examine fundamental IFRS requirements and will exercise their application in practice. Thus, the course shall enable you to understand financial statements prepared under IFRS and apply IFRS accounting and disclosure requirements to a wide range of scenarios.
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
TAX 303 Taxation I: Unternehmensbesteuerung (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Dr. Christoph Spengel
Termin(e):
Mittwoch (wöchentlich) | 03.09.2025 – 03.12.2025 | 12:00 – 13:30 | SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost |
Beschreibung:
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Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Area Finance
CC 302 / CC 303 Finanzmathematik / Quantitative Methoden EINFÜHRUNG (Einführungsveranstaltung)
DE
Kurstyp:
Einführungsveranstaltung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Dr. Cornelia Schön-Peterson, Prof. Dr. Simon Rother
Termin(e):
Montag (Einzeltermin) | 01.09.2025 | 19:00 – 20:30 | 001.A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude |
Beschreibung:
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CC 302 / CC 303 Finanzmathematik / Quantitative Methoden EINFÜHRUNG (Einführungsveranstaltung)
DE
Kurstyp:
Einführungsveranstaltung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Dr. Simon Rother, Prof. Dr. Cornelia Schön-Peterson
Termin(e):
Dienstag (Einzeltermin) | 02.09.2025 | 12:00 – 13:30 | 001.A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude |
Beschreibung:
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CC 302 Finanzmathematik VL (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
1
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Dr. Simon Rother
Termin(e):
Donnerstag (wöchentlich) | 11.09.2025 – 16.10.2025 | 13:45 – 15:15 | 001.A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude |
Beschreibung:
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Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
CC 302 Finanzmathematik VL (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
1
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Dr. Simon Rother
Termin(e):
Donnerstag (wöchentlich) | 11.09.2025 – 16.10.2025 | 17:15 – 18:45 | 001.A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude |
Beschreibung:
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Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
CC 303 Quantitative Methoden VL (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
1
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Dr. Cornelia Schön-Peterson
Termin(e):
Donnerstag (wöchentlich) | 23.10.2025 – 04.12.2025 | 13:45 – 15:15 | 001.A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude |
Beschreibung:
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
CC 303 Quantitative Methoden VL (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
1
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Dr. Cornelia Schön-Peterson
Termin(e):
Donnerstag (wöchentlich) | 23.10.2025 – 04.12.2025 | 17:15 – 18:45 | 001.A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude |
Beschreibung:
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
CC 303 Quantitative Methoden VL – ILIAS Lernmodule (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
3.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
1
Teilnahme:
Online aufgezeichnet
Lektor(en):
Prof. Dr. Cornelia Schön-Peterson
Beschreibung:
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
FIN 366 Household Finance (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
2.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Prüfungsleistung:
Final exam (90 minutes). Please note that you are only allowed to register for the alternative exam date in our re-sit exam period if you registered for the first attempt and failed it.
Lektor(en):
Prof. Dr. Tabea Bucher-Koenen
Termin(e):
Montag (wöchentlich) | 01.09.2025 – 01.12.2025 | 13:45 – 15:15 | O 129 Göhringer Hörsaal; Schloss Ostflügel |
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
FIN 401 Corporate Finance and Risk Management (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Ph. D. Ernst Maug, Prof. Dr. Stefan Rünzi
Termin(e):
Dienstag (wöchentlich) | 02.09.2025 – 02.12.2025 | 08:30 – 10:00 | EO 145 Hörsaal (Bürgerhörsaal); Schloss Ehrenhof Ost |
Beschreibung:
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Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
FIN 401 Corporate Finance and Risk Management (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Ph. D. Ernst Maug, Prof. Dr. Stefan Rünzi
Termin(e):
Dienstag (wöchentlich) | 02.09.2025 – 02.12.2025 | 10:15 – 11:45 | EO 145 Hörsaal (Bürgerhörsaal); Schloss Ehrenhof Ost |
Beschreibung:
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Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
FIN 401 Corporate Finance and Risk Management (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Ph. D. Ernst Maug, Prof. Dr. Stefan Rünzi
Termin(e):
Dienstag (wöchentlich) | 02.09.2025 – 02.12.2025 | 13:45 – 15:15 | SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord |
Beschreibung:
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Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Finanzwirtschaft (Vorlesung mit Übung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
3
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Dr. Thomas Johann
Termin(e):
Montag (wöchentlich) | 01.09.2025 – 01.12.2025 | 13:45 – 16:00 | SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost |
Beschreibung:
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Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Finanzwirtschaft (Vorlesung mit Übung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
3
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Dr. Thomas Johann
Termin(e):
Montag (wöchentlich) | 01.09.2025 – 01.12.2025 | 16:30 – 18:45 | SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost |
Beschreibung:
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Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Finanzwirtschaft (Vorlesung mit Übung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
3
Teilnahme:
Online aufgezeichnet
Lektor(en):
Dr. Thomas Johann
Beschreibung:
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Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Area Information Systems
IS 405 Integrated Information Systems (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Lernziel:
After attending the lecture, exercises and tutorials students are able to:
- model complex business processes based on popular modelling techniques
- discuss the requirements, characteristics and effects of integrated information systems in industrial companies, including complex process interdependencies
- complete basic tasks from different functional areas in a wide-spread integrated information system.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungsleistung:
Klausur (90 Minuten)
Lektor(en):
Prof. Dr. Armin Heinzl, Dr. André Halckenhäußer
Termin(e):
Freitag (wöchentlich) | 17.10.2025 – 05.12.2025 | 10:15 – 13:30 | SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord |
Beschreibung:
This course first outlines the basics of data and business process modelling based on wide-spread approaches such as entity relationship diagrams, event-driven process chains (EPC), and business process model and notation (BPMN). The remainder of the course then focuses on the use and purpose of integrated information systems across different functional areas in industrial companies. Finally, basics of management support systems such as business intelligence systems are addressed.
- Business Process Modelling
-
Application Systems in
- Research and Development
- Marketing and Sales
- Procurement and Warehousing
- Production
- Shipping and Customer Service
- Finance, Accounting, HR
- Planning and Control Systems
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Wirtschaftsinformatik I: Einführung und Grundlagen (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Lernziel:
Anhand der Vorlesung sollen Sie erlernen, dass Wirtschaftsinformatik mehr als die Nutzung von Informationstechnik ist. Die Inhalte werden Sie im weiteren Verlauf Ihres Studiums sowie bei der Verwertung des erlernten Wissens in ihrer Bachelorarbeit nutzenbringend verwerten können.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungsleistung:
80% Schriftliche Klausur (90 Minuten)
20% Gruppenarbeit
20% Gruppenarbeit
Lektor(en):
Prof. Dr. Armin Heinzl, Tobias Maier, Luis Oberste, Felix Ott
Termin(e):
Freitag (wöchentlich) | 05.09.2025 – 10.10.2025 | 10:15 – 13:30 | SN 169 Röchling Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord |
Beschreibung:
Die Vorlesung Wirtschaftsinformatik I vermittelt die Fundamente der Wirtschaftsinformatik als wissenschaftliche Disziplin. Im Rahmen einer Einführung werden unter anderem der Gegenstand, der Wissenschaftscharakter, die Forschungsziele, -theorien, und -methoden sowie Nachbardisziplinen und ein Ländervergleich behandelt. Im Rahmen der Grundlegung werden zentrale Inhalte wie Informationsbedarf, Informationsverhalten, Informationssystem, Informationsinfrastruktur, Benutzerverhalten, Aspekte einer Entwurfslehre und Inhalte der Evaluationsforschung vermittelt.
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Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Wirtschaftsinformatik III: Development and Management of Information Systems (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lernziel:
In order to be able to deal with these challenges, the “Development and Management of Information Systems” course is designed to introduce students to the various stages of the life cycle of an IS. Starting with the initial idea and conception of a system, the course will cover the process from development to introduction and, finally, application and value creation. In doing so, students will get to know the various entities and roles involved in IS development and management.
The primary objective of the course is to enable students to play a vital role at the intersection of technical and business issue, being able to bridge the gap between a company’s end users and IT experts. In doing so, they shall understand that IS transcend mere technological artifacts but constitute complex socio-technical phenomena.
To support students in their learning, the course will offer a basic introduction to the IS phenomenon, system types, and roles involved in development, introduction, management, and use of IS. Subsequently, each of these phases will be looked at in greater detail. For each phase, both the processes as well as at the contents of each domain will be introduced and discussed. Beyond the presentation of basic concepts, methods, and theories, the course will also provide students with opportunities to extend and practice their theoretical knowledge with interactive elements, an industry speaker, and a case study.
The primary objective of the course is to enable students to play a vital role at the intersection of technical and business issue, being able to bridge the gap between a company’s end users and IT experts. In doing so, they shall understand that IS transcend mere technological artifacts but constitute complex socio-technical phenomena.
To support students in their learning, the course will offer a basic introduction to the IS phenomenon, system types, and roles involved in development, introduction, management, and use of IS. Subsequently, each of these phases will be looked at in greater detail. For each phase, both the processes as well as at the contents of each domain will be introduced and discussed. Beyond the presentation of basic concepts, methods, and theories, the course will also provide students with opportunities to extend and practice their theoretical knowledge with interactive elements, an industry speaker, and a case study.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungsleistung:
Written exam (30%) (90 Minuten)
Case study write-up (70%)
Case study write-up (70%)
Lektor(en):
Prof. Dr. Hartmut Höhle
Termin(e):
Donnerstag (wöchentlich) | 04.09.2025 – 04.12.2025 | 12:00 – 13:30 | O 148 MVV Hörsaal; Schloss Ostflügel |
Beschreibung:
During the last decades we witnessed a growing importance of Information Systems (IS) in the business world along with faster and faster innovation cycles. A case in point is the growing IS-related expenditure of corporations, forecasted to total EUR 2.63 trillion in 2012 – a 4.7% growth over 2011 (Gartner 2013). Ranging from the enrichment of routine working tasks (i.e., employee portals to integrate disparate applications, data, and processes (Daniel and White 2005)) to the e-enabled integration of entire business eco-systems (e.g., platform-based integration of supply chains (e.g., Kroenke 2010)), IS have become a vital backbone of businesses.
Consequently, the ability to use IS in a way supporting the overall value proposition of a corporation has become a central success determinant for many firms. Accordingly, the “Development and Management of Information Systems” course is designed to introduce students to the nature, role, and potentials of IS in corporations and enable them to serve as a meaningful interface between technology and business.
Once filling this role in a business context, the future IS professionals are likely to be facing two major trends: the increasing industrialization of IS (Brenner et al. 2007; Daberkow and Radtke 2008; Walter et al. 2007) and a shift towards service-orientation in IT organizations and processes (Hochstein et al. 2005; Roewekamp 2007). This brings about challenges such as, among others, managing the trade-off between efficient execution and effective offering or recognizing and mitigating conflicting expectations and goals among the many entities (i.e., software producers, consultants, corporate users, customers) and roles (i.e., business professionals, technical staff, corporate management) involved in an IS.
Consequently, the ability to use IS in a way supporting the overall value proposition of a corporation has become a central success determinant for many firms. Accordingly, the “Development and Management of Information Systems” course is designed to introduce students to the nature, role, and potentials of IS in corporations and enable them to serve as a meaningful interface between technology and business.
Once filling this role in a business context, the future IS professionals are likely to be facing two major trends: the increasing industrialization of IS (Brenner et al. 2007; Daberkow and Radtke 2008; Walter et al. 2007) and a shift towards service-orientation in IT organizations and processes (Hochstein et al. 2005; Roewekamp 2007). This brings about challenges such as, among others, managing the trade-off between efficient execution and effective offering or recognizing and mitigating conflicting expectations and goals among the many entities (i.e., software producers, consultants, corporate users, customers) and roles (i.e., business professionals, technical staff, corporate management) involved in an IS.
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Area Management
MAN 301 Strategic and International Management (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Dr. Michael Woywode, Elisa Sauerbier, Kai Frömsdorf, Dr. Baris Istipliler
Termin(e):
Montag (wöchentlich) | 01.09.2025 – 01.12.2025 | 12:00 – 13:30 | 001.A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude |
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
MAN 350 Sustainable Strategies for Business and Society: Navigating the Triple Bottom Line (Blockseminar)
EN
Kurstyp:
Blockseminar
ECTS:
4.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Christina Paul
Termin(e):
Montag (Einzeltermin) | 20.10.2025 | 13:45 – 17:00 | |
Dienstag (Einzeltermin) | 21.10.2025 | 08:30 – 11:45 | |
Mittwoch (Einzeltermin) | 22.10.2025 | 08:30 – 11:45 | 001 Hörsaal; L 9, 1–2 |
Montag (Einzeltermin) | 27.10.2025 | 08:30 – 11:45 | 001 Hörsaal; L 9, 1–2 |
Dienstag (Einzeltermin) | 28.10.2025 | 08:30 – 11:45 | 008.1 Seminarraum; B 6, 30–32 Bauteil E-F |
Donnerstag (Einzeltermin) | 30.10.2025 | 08:30 – 11:45 | 001 Hörsaal; L 9, 1–2 |
MAN 352 Human Resources Management (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lernziel:
The students
...understand the role of human resource management in organizations
...learn to evaluate methods of personnel selection and development
...understand the basics of job design
…understand advantages and disadvantages of different forms of pay and benefit
…become acquainted with current issues in human resource management
Besides the lecture, teaching assistants offer a bi-weekly 90 minutes exercise class. The exercise classes' goal is the repetition and expansion of the knowledge students acquire in the lecture. To reach that goal the exercise class will offer a mixture of additional knowledge, exercises, and an interactive element, which will improve the ability of knowledge exchange and self-dependent work in small groups.
...understand the role of human resource management in organizations
...learn to evaluate methods of personnel selection and development
...understand the basics of job design
…understand advantages and disadvantages of different forms of pay and benefit
…become acquainted with current issues in human resource management
Besides the lecture, teaching assistants offer a bi-weekly 90 minutes exercise class. The exercise classes' goal is the repetition and expansion of the knowledge students acquire in the lecture. To reach that goal the exercise class will offer a mixture of additional knowledge, exercises, and an interactive element, which will improve the ability of knowledge exchange and self-dependent work in small groups.
Literatur:
Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhart, B. A., & Wright, P. M. (2016). Fundamentals of Human Resource Management (6th revised edition). McGraw Hill Higher Education.
Prüfungsleistung:
Final exam (4 ECTS) + Assignments (+2 ECTS; mandatory for incoming and business education students only).
Please note that law students have to take the final exam and can earn 4 ECTS only. Incoming and business education students also (besides the final exam) have to work on several assignments during the semester and earn 6 ECTS.
In order to pass this course successfully, the student has to reach at least an overall grade of 4.0.
Please note that you are only allowed to register for the alternative exam date in our re-sit exam period if you registered for the first attempt and failed it.
Please note that law students have to take the final exam and can earn 4 ECTS only. Incoming and business education students also (besides the final exam) have to work on several assignments during the semester and earn 6 ECTS.
In order to pass this course successfully, the student has to reach at least an overall grade of 4.0.
Please note that you are only allowed to register for the alternative exam date in our re-sit exam period if you registered for the first attempt and failed it.
Lektor(en):
Prof. Dr. Torsten Biemann
Termin(e):
Dienstag (wöchentlich) | 02.09.2025 – 02.12.2025 | 15:30 – 17:00 | SN 163 Manfred Lautenschläger Hörsaal; Schloss Schneckenhof Nord |
Beschreibung:
The lecture MAN 352 Human Resource Management is part of the courses offered to bachelor students in business administration and law at the University of Mannheim. To get an idea of the coherences, problems, and solutions of human resource management as well as the tasks, operational areas, and instruments of management we offer a weekly lecture (1.5 hours) for 12 weeks.
The lecture includes the following topics on human resource management:
The literature applied in the course is based on:
Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhart, B. A., & Wright, P. M. (2016). Fundamentals of Human Resource Management (6th revised edition). McGraw Hill Higher Education.
The lecture includes the following topics on human resource management:
- Human Resource Environment
- Job Analysis & Job Design
- HR Planning & Recruiting
- Selection
- Training
- Performance Management
- Employee Development
- Separation & Retention
- Compensation
- Incentives + International HRM
- High-Performance Organizations
The literature applied in the course is based on:
Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhart, B. A., & Wright, P. M. (2016). Fundamentals of Human Resource Management (6th revised edition). McGraw Hill Higher Education.
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
MAN 353 Innovating for the Future(s): Mindests, Methods & Meaning (Blockseminar)
EN
Kurstyp:
Blockseminar
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
Lektor(en):
Christina Paul
Termin(e):
Montag (Einzeltermin) | 20.10.2025 | 08:30 – 11:45 | 001 Hörsaal; L 9, 1–2 |
Dienstag (Einzeltermin) | 21.10.2025 | 13:45 – 17:00 | 008.1 Seminarraum; B 6, 30–32 Bauteil E-F |
Mittwoch (Einzeltermin) | 22.10.2025 | 13:45 – 17:00 | 008.1 Seminarraum; B 6, 30–32 Bauteil E-F |
Donnerstag (Einzeltermin) | 23.10.2025 | 08:30 – 11:45 | 008.1 Seminarraum; B 6, 30–32 Bauteil E-F |
Freitag (Einzeltermin) | 24.10.2025 | 08:30 – 11:45 | 008.1 Seminarraum; B 6, 30–32 Bauteil E-F |
Montag (Einzeltermin) | 27.10.2025 | 13:45 – 17:00 | 001 Hörsaal; L 9, 1–2 |
Mittwoch (Einzeltermin) | 29.10.2025 | 08:30 – 11:45 | 001 Hörsaal; L 9, 1–2 |
Freitag (Einzeltermin) | 31.10.2025 | 13:45 – 17:00 | 001 Hörsaal; L 9, 1–2 |
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Wirtschafts- und Unternehmensethik (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
3
Kurs geeignet für:
Bachelor, Master
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Registrierungsinformationen:
Registration: All incoming exchange students at the School of Humanities need to register for their courses via Portal2. For further details, please check the instructions for course registration or contact incoming. phil.uni-mannheim.de
Anmeldung: Alle Austauschstudierenden der Philosophischen Fakultät müssen sich über Portal2 für ihre Kurse anmelden. Weitere Informationen finden Sie in unserer Anleitung oder wenden Sie sich an incoming. phil.uni-mannheim.de
Anmeldung: Alle Austauschstudierenden der Philosophischen Fakultät müssen sich über Portal2 für ihre Kurse anmelden. Weitere Informationen finden Sie in unserer Anleitung oder wenden Sie sich an incoming. phil.uni-mannheim.de
Literatur:
W. Shaw: Business Ethics. 8. Auflage. Boston: Wadsworth 2013.
K. Homann/ C. Lütge: Einführung in die Wirtschaftsethik. 2. Auflage. Berlin: LIT 2013.
K. Homann/
Prüfungsleistung:
Klausur
Lektor(en):
apl. Prof. Dr. Julius Schälike
Termin(e):
⚠ Dienstag (wöchentlich) | 02.09.2025 – 02.12.2025 | 17:15 – 18:45 | M 003 PWC Hörsaal; Schloss Mittelbau |
Achtung: Einzeltermine in den mit ⚠ markierten Terminreihen haben sich geändert. Bitte informieren Sie sich im Portal über die Details.
Beschreibung:
Die Vorlesung führt ein in die wichtigsten Konzepte der Normativen Ethik (Utilitarismus; Kontraktualismus; Kantianismus) und der Wirtschafts- und Unternehmensethik (Libertäre Ethik; Egalitarismus [Rawls]; Ökonomische Ethik [Homann]). Anhand einschlägiger Fallstudien werden die Ansätze erprobt und kritisch diskutiert. Vertieft werden u. a. folgende Themen: Markt und Wettbewerb; Shareholder vs. Stakeholder Value; kollektives Handeln und individuelle Verantwortung; Klimawandel; Downsizing; Sweatshops.
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Area Marketing
Marketing (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Registrierungsinformationen:
No registration required for the lecture. Whether you need to register for accompanying exercises/ tutorials will be announced in the first lecture.
Lektor(en):
Prof. Dr. Florian Kraus, Ann-Kathrin Polenz
Termin(e):
Montag (wöchentlich) | 01.09.2025 – 01.12.2025 | 08:30 – 10:00 | 001.A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude |
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Marketing (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Registrierungsinformationen:
No registration required for the lecture. Whether you need to register for accompanying exercises/ tutorials will be announced in the first lecture.
Lektor(en):
Prof. Dr. Florian Kraus, Ann-Kathrin Polenz
Termin(e):
Montag (wöchentlich) | 01.09.2025 – 01.12.2025 | 10:15 – 11:45 | SO 108 Hörsaal; Schloss Schneckenhof Ost |
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
MKT 351 Marketing Management Decisions (Blockseminar)
EN
Kurstyp:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lernziel:
This course has two specific learning objectives:
1. Develop an appreciation for the inherently strategic nature of marketing function and for the role marketing decisions play in corporate and business strategy.
2. Strengthen your ability to justify and support your marketing decisions through relevant information acquisition and analysis.
1. Develop an appreciation for the inherently strategic nature of marketing function and for the role marketing decisions play in corporate and business strategy.
2. Strengthen your ability to justify and support your marketing decisions through relevant information acquisition and analysis.
Literatur:
Background reading:
Homburg, Christian, Sabine Kuester, and Harley Krohmer (2013), Marketing Management – A Contemporary Perspective, McGraw-Hill, London.
The book is available for purchase at regular and online bookstores. Further, the Mannheim University Library holds a number of copies for rent.
Homburg, Christian, Sabine Kuester, and Harley Krohmer (2013), Marketing Management – A Contemporary Perspective, McGraw-Hill, London.
The book is available for purchase at regular and online bookstores. Further, the Mannheim University Library holds a number of copies for rent.
Prüfungsleistung:
Form of Assesment:
Final Exam (individual grade) 100%
The participants will sit a 60 minutes closed-book, closed-notes in-class exam. Further information on the exam structure and exemplary exam questions will be provided during the lecture.
Final Exam (individual grade) 100%
The participants will sit a 60 minutes closed-book, closed-notes in-class exam. Further information on the exam structure and exemplary exam questions will be provided during the lecture.
Lektor(en):
Guzi Huang
Termin(e):
Dienstag (Blocktermin) | 02.09.2025 – 04.09.2025 | 09:00 – 17:00 | 001 Hörsaal; L 9, 1–2 |
Beschreibung:
This course investigates marketing from a managerial perspective, focusing on the planning and development of strategic marketing programs. Marketing concepts will be discussed and students will learn how to design the marketing mix.
This course has two specific learning objectives:
1. Develop an appreciation for the inherently strategic nature of marketing function and for the role marketing decisions play in corporate and business strategy.
2. Strengthen your ability to justify and support your marketing decisions through relevant information acquisition and analysis.
The contents of the course are broken down into five modules:
1. Establishing Value-Based Marketing Principles – Methods to Compete (Part 1 and Part 2)
2. Organising the Market – Which Markets to Compete in
3. Organising the Market – Which Segments to Compete in
4. Managing the Market – How to Compete with Brand, Product and Price (Part 1 and Part 2)
5. Managing the Market – How to Compete with Placement and Promotion (Part 1 and Part 2)
This course has two specific learning objectives:
1. Develop an appreciation for the inherently strategic nature of marketing function and for the role marketing decisions play in corporate and business strategy.
2. Strengthen your ability to justify and support your marketing decisions through relevant information acquisition and analysis.
The contents of the course are broken down into five modules:
1. Establishing Value-Based Marketing Principles – Methods to Compete (Part 1 and Part 2)
2. Organising the Market – Which Markets to Compete in
3. Organising the Market – Which Segments to Compete in
4. Managing the Market – How to Compete with Brand, Product and Price (Part 1 and Part 2)
5. Managing the Market – How to Compete with Placement and Promotion (Part 1 and Part 2)
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
MKT 353 Brand and Product Management (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
4.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lernziel:
On successful completion of this course, students should be able to:
• Understand the fundamental principles involved in managing branded products;
• Explain the critical importance of branding for superior business performance;
• Critically evaluate a brand- or product-related argument logically, such as the notion that brand identity and brand image are not always identical because brand identity is what the brand manager seeks and brand image is what the customer seeks;
• Synthesize schools of though in brand and product management, for example the notion that a brand is a product’s name vs. the notion that a brand is a strategic market position;
• Solve complex brand- or product-related problems, such as determining whether a brand has greater awareness depth than awareness breadth;
• Evaluate empirical and theoretical brand and product research from various sources.
• Understand the fundamental principles involved in managing branded products;
• Explain the critical importance of branding for superior business performance;
• Critically evaluate a brand- or product-related argument logically, such as the notion that brand identity and brand image are not always identical because brand identity is what the brand manager seeks and brand image is what the customer seeks;
• Synthesize schools of though in brand and product management, for example the notion that a brand is a product’s name vs. the notion that a brand is a strategic market position;
• Solve complex brand- or product-related problems, such as determining whether a brand has greater awareness depth than awareness breadth;
• Evaluate empirical and theoretical brand and product research from various sources.
Prüfungsleistung:
100% final written exam (60 minutes).
Please note that you are only allowed to register for the alternative exam date in our re-sit exam period if you registered for the first attempt and failed it.
Please note that you are only allowed to register for the alternative exam date in our re-sit exam period if you registered for the first attempt and failed it.
Lektor(en):
Dr. Ülfet Isci Özalp
Termin(e):
Freitag (Einzeltermin) | 05.09.2025 | 09:00 – 17:00 | 001 Hörsaal; L 9, 1–2 |
Montag (Einzeltermin) | 08.09.2025 | 09:00 – 17:00 | 001 Hörsaal; L 9, 1–2 |
Dienstag (Einzeltermin) | 09.09.2025 | 09:00 – 17:00 | 001 Hörsaal; L 9, 1–2 |
Beschreibung:
Brand and Product Management places product management in a strategic branding context and aims to provide a comprehensive treatment of modern brand and product management practices. Both goods and services are treated as products in the course.
In particular, the course examines the way in which brand decisions can contribute to creating a competitive advantage for products and explains how to make changes to brand strategies over time as well as respond to competitive moves. Students also gain an understanding of the issues involved in the development and management of new products, how to manage product lines, and how to measure, develop and manage brand equity.
In particular, the course examines the way in which brand decisions can contribute to creating a competitive advantage for products and explains how to make changes to brand strategies over time as well as respond to competitive moves. Students also gain an understanding of the issues involved in the development and management of new products, how to manage product lines, and how to measure, develop and manage brand equity.
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
MKT 354 Marketing Strategy (Blockseminar)
EN
Kurstyp:
Blockseminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Prüfungsleistung:
100% final written exam (60 minutes).
Please note that you are only allowed to register for the alternative exam date in our re-sit exam period if you registered for the first attempt and failed it.
Please note that you are only allowed to register for the alternative exam date in our re-sit exam period if you registered for the first attempt and failed it.
Lektor(en):
Dr. Ülfet Isci Özalp, Prof. Dr. Florian Stahl
Termin(e):
Mittwoch (Einzeltermin) | 10.09.2025 | 08:00 – 18:00 | 008.1 Seminarraum; B 6, 30–32 Bauteil E-F |
Donnerstag (Einzeltermin) | 11.09.2025 | 08:00 – 18:00 | 008.1 Seminarraum; B 6, 30–32 Bauteil E-F |
Freitag (Einzeltermin) | 12.09.2025 | 08:00 – 18:00 | 008.1 Seminarraum; B 6, 30–32 Bauteil E-F |
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Area Operations Management
OPM 301 Operations Management (Vorlesung)
EN
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Dr. Raik Stolletz, Prof. Dr. Cornelia Schön-Peterson
Termin(e):
Donnerstag (wöchentlich) | 04.09.2025 – 04.12.2025 | 12:00 – 13:30 | 001.A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude |
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Modulkatalog Bachelor BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Produktion (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Dr. Raik Stolletz
Termin(e):
Dienstag (wöchentlich) | 02.09.2025 – 02.12.2025 | 10:15 – 11:45 | 001.A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude |
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Produktion (Vorlesung)
DE
Kurstyp:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
deutsch
SWS 1:
2
Teilnahme:
Präsenz live
Lektor(en):
Prof. Dr. Raik Stolletz
Termin(e):
Dienstag (wöchentlich) | 02.09.2025 – 02.12.2025 | 13:45 – 15:15 | 001.A Hörsaal; A 3 Bibl.,Hörsaalgebäude |
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Modulkatalog Beifach BWL | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Zusätzliche Kurse (nicht areaspezifisch/Softskills)
Fachdidaktische Fragestellungen „Design Thinking“ (Blockseminar)
EN
Kurstyp:
Blockseminar
ECTS:
4.0
Kurs geeignet für:
Bachelor
Kurssprache:
englisch
SWS 1:
3
Teilnahme:
Präsenz live
Lernziel:
Studierende verstehen die Bedeutung mikropolitischer Fähigkeiten für eine effektive Führung in der Praxis. Nach erfolgreichem Absolvieren dieses Kurses kennen sie die theoretischen Konzepte von Mikropolitik. Teilnehmende erlernen die Grundsätze erfolgreicher Verhandlungsführung und können verschiedene Ansätze von Verhandlungen reflektieren und bewerten. Studierende lernen die Anwendung verschiedener Verhandlungs- und Gesprächsführungstechniken. Sie sind in der Lage, die Bedeutung der (inter-)kulturellen Dimension in Verhandlungen zu reflektieren und einzuordnen.
Lektor(en):
Prof. Dr. Jürgen Seifried
Termin(e):
Samstag (Einzeltermin) | 20.09.2025 | 09:00 – 18:00 |
Beschreibung:
In diesem Kurs setzen sich Studierende mit den theoretischen Grundlagen von Mikropolitik auseinander und diskutieren die Anwendung dieser Grundlagen in verschiedenen Kontexten:
• Agenda Setting
• Mapping the Political Terrain
• Networking and Coalition Building
• Bargaining and Negotiation
Unterschiedliche Ansätze von Verhandlungsführung („Getting to Yes“, „Never Split the Difference“) werden analysiert. Gastredner aus der Praxis diskutieren verschieden Ansätze von Verhandlungsführung in unterschiedlichen Kontexten. Studierende werden für die (inter-)kulturelle Dimension in Verhandlungsführung und deren Auswirkung auf den Verhandlungserfolg sensibilisiert.
• Agenda Setting
• Mapping the Political Terrain
• Networking and Coalition Building
• Bargaining and Negotiation
Unterschiedliche Ansätze von Verhandlungsführung („Getting to Yes“, „Never Split the Difference“) werden analysiert. Gastredner aus der Praxis diskutieren verschieden Ansätze von Verhandlungsführung in unterschiedlichen Kontexten. Studierende werden für die (inter-)kulturelle Dimension in Verhandlungsführung und deren Auswirkung auf den Verhandlungserfolg sensibilisiert.
Weitere Informationen
1 SWS geben die Dauer eines Kurses an, der wöchentlich während eines Semesters angeboten wird. Eine SWS entspricht 45 Minuten.
Contact Business School

Bild: Katrin Glueckler
Christina Paul, M.A. (sie/ihr)
Managerin Internationale Angelegenheiten & Betreuung Austauschstudierende (Incoming)
Universität Mannheim
Dekanat BWL
Schloss – Raum EO 393 (3. OG)
68161 Mannheim
Dekanat BWL
Schloss – Raum EO 393 (3. OG)
68161 Mannheim
E-Mail: christina.paul uni-mannheim.de
Sprechstunde:
Bitte buchen Sie einen Sprechstundentermin über: https://www.bwl.uni-mannheim.de/beratung/christina-paul
Bitte buchen Sie einen Sprechstundentermin über: https://www.bwl.uni-mannheim.de/beratung/christina-paul