Betriebs­wirtschafts­lehre – Master (alle)

Which courses are suitable for me?

If you are a Bachelor's student: You can choose your business courses from the bachelor's level courses only. Master's level courses are usually not open to Bachelor/undergraduate students. Exceptions can only be made if you are in your 4th year of an undergraduate program at the time you come to Mannheim. Your contact person is Ms. Christina Paul christina.paul[at]uni-mannheim.de), departmental exchange coordinator at our Business School.

If you are a Master's/MBA student: You can choose Business courses from all master's level courses. Should your home university allow you to take selected bachelor's level courses, those are of course also open to you.

Area Accounting and Taxation

ACC 510 Jahres­abschluss (Vorlesung)
DE
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
8.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
This course has limited places. It is mandatory that you register via the student portal (Portal2) after your enrollment. You can register anytime during the official course registration period from February 15 – 25, 2021. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first come, first served basis.
Lektor(en):
Jens Wüstemann
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
ACC 540 Financial Statement Analysis & Equity Valuation (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
8.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Holger Daske
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
ACC 620 Accounting for Financial Instruments & Financial Institutions (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Matthias Uckert, Holger Daske
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
ACC 626 Transaction Accounting (Vorlesung)
DE
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Peter Wollmert, Frederik Kohl, Silke Frankl
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
ACC 632 Konzernrechnungs­legungs­praxis (Vorlesung)
DE
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Lernziel:
Die Studierenden lernen konkrete Praxisfragen zur und aktuelle Entwicklungen in der Konzernrechnungs­legung kennen. Ziel ist, ein systematisches Verständnis der Konzernrechnungs­legung zu entwickeln. Darüber hinaus lernen die Studierenden, verschiedene Rechnungs­legungs­systeme vergleichend zu beurteilen.
Empfohlene Voraussetzungen:
Literatur:
  • Oser, Umwandlungs­fälle und deren Prüfung, in: WPH Edition, Bd. Assurance, Kapitel E, Düsseldorf 2017
  • Pellens/Fülbier/Gassen: Internationale Rechnungs­legung, 10. Aufl., Stuttgart, 2017
  • Küting/Weber: Der Konzern­abschluss, 14. Aufl., Stuttgart, 2018
  • Baetge/Kirsch/Thiele: Konzernbilanzen, 12. Aufl., Düsseldorf, 2017
  • Hommel/Rammert/Wüstemann, Konzernbilanzierung case by case, 6. Aufl., Frankfurt a. M. 2018
Prüfungs­leistung:
Schriftliche Klausur (45 Minuten) oder mündliche Prüfung
Lektor(en):
Peter Georg Oser
Beschreibung:
In der Veranstaltung Konzernrechnungs­legungs­praxis werden ausgewählte Einzelfragen der Konzernrechnungs­legung diskutiert. Der Besuch der Veranstaltung Konzernrechnungs­legung ist hilfreich, aber nicht zwingend erforderlich. Zudem wird in der Veranstaltung die Bilanzierung von Umwandlungen, insbesondere Verschmelzungen, besprochen.
ACC 676 Case Studies on Consulting in Financial Services Firms (Block­veranstaltung)
EN
Vorlesungs­typ:
Block­veranstaltung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Gero Wiechens, Frederik Kohl
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
ACC 680 Disclosure Theory (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Literatur:
Depending on the number of participants, papers will be provided in advance.
Lektor(en):
Dirk Simons
Beschreibung:
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Module Catalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
TAX 521 Fall­studien zur Besteuerung der Unternehmen (Vorlesung)
DE
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Richard Winter
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
TAX 630 International Business Taxation (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Christoph Spengel
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
TAX 631 Internationale Konzernbesteuerung (Vorlesung)
DE
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Lektor(en):
Sven-Eric Bärsch
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
TAX 661 Case Studies in International Tax Planning (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)

Area Banking, Finance and Insurance

FIN 561 Investment­management von Versicherungs­unternehmen (Vorlesung)
DE
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
8.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
deutsch
SWS:
3
Teilnahme:
Online aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lernziel:
Nach Absolvierung der Veranstaltung kennen die Teilnehmer die wesentlichen Elemente der Regulierung der Kapitalanlage von Versicherungs­unternehmen, sie sind vertraut mit der Notwendigkeit und dem Instrumentarium eines Asset/Liability-Managements und sie beherrschen grundlegende Methoden der Analyse und der Steuerung der wichtigsten primären und derivativen Finanz­instrumente sowie alternativer Investments.
Empfohlene Voraussetzungen:
Literatur:
Ausgewählte Kapitel (siehe Vorlesungs­folien) aus:
Albrecht, P., R. Maurer (2016): Investment- und Risiko­management, 4. Aufl., Stuttgart.
Prüfungs­leistung:
schriftliche Prüfung (90 min.)
Beschreibung:
Gegenstand der Veranstaltung sind die Grundlagen der Kapitalanlageregulierung, des Asset/Liability-Managements sowie des Managements der Kapitalanlagerisiken von Versicherungs­unternehmen.
Die Veranstaltung ist quantitativ orientiert und setzt Grundlagen der Wahrscheinlichkeits­rechnung/Statistik voraus. Studierende sollten ferner das zweisemestrige Modul „Finance“ des Mannheimer B.Sc. BWL oder äquivalente Veranstaltungen gehört haben.
Klausur: 90 Min.
FIN 601 Bond Markets (Vorlesung mit Übung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
3
Teilnahme:
Online aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Erik Theissen
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
FIN 603 Empirical Finance (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
10.0
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Präsenz/Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Erik Theissen, Stefan Scharnowski, Mengnan Wu, Can Yilanci
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
FIN 620 Behavioral Finance (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Martin Weber
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
FIN 640 Corporate Finance II (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
10.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
3
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Lernziel:
After completing this course, students will be able to develop and evaluate strategic rationales for M&A transactions and their structure. They will be able to build valuation models using real world data and evaluate whether a particular transaction makes sense from an economic perspective. Students will be able to implement valuation models using Microsoft Excel, to understand the legal and institutional context of M&A transactions, to interpret scientific studies and make appropriate inferences from them for the M&A process.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
Final exam (40%), case write-ups (45%), oral participation in case discussions (15%)
Lektor(en):
Ernst Maug
Beschreibung:
The topic of this course is the restructuring of corporations through mergers, acquisitions and divestitures. The purpose of the lecture is to provide an understanding of restructuring processes and to provide an analytic framework to analyze the motivation of these activities and their individual merits. A special focus will be on the economic analysis of corporate strategy and the contractual structures of various types of transactions. We will also discuss valuation and cost of capital in an international context. The lecture will frequently draw on empirical studies, especially on event studies. Participants will be required to solve several case studies in groups of up to three students.
FIN 660 Quantitative Risk Management (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Lernziel:
After a successful completion of the course, students will be able to measure market and credit risks. They will know how to calculate the Value at Risk and the Expected Shortfall for individual financial positions and for portfolios of financial instruments. In particular, they will be able to apply the delta-normal-method. Furthermore, they will understand the notion of credit value at risk and the most important credit risk models. Students will be familiar with methods used for a risk-based performance management and for capital allocation.
Empfohlene Voraussetzungen:
Literatur:
There is no required textbook for the course. Recommended references that cover most of the topics that we will study (and more) are:

• Hull, J.C., 2018. Risk Management and Financial Institutions, 5th ed. Wiley, Hoboken.
• McNeil, A.J., Frey, R., Embrechts, P., 2015. Quantitative Risk Management: Concepts, Techniques and Tools, 2nd ed. Princeton University Press, Princeton.
• Jorion, P., 2007. Value at risk: the new benchmark for managing financial risk, 3rd ed. McGraw-Hill, New York.
• Alexander, C., 2009. Market Risk Analysis, Value at Risk Models. John Wiley & Sons, Chichester.
Prüfungs­leistung:
written exam (45 min)
In the spring semester 2021, the exam will take place at the end of April.
Beschreibung:
Gegenstand der Veranstaltung sind die Methoden eines quantitativen Managements von Markt­risiken, Kreditrisiken und operationalen Risiken.
Die Veranstaltung ist quantitativ orientiert und setzt Grundlagen der Wahr­scheinlichkeits­rechnung/Statistik voraus. Idealerweise sollte zudem zuvor ein Master­kurs über Investments oder/und Derivate belegt worden sein.
Klausur: 45 min.: 100%
FIN 682 International Asset Management (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Tatjana Puhan, Stefan Rünzi, Fabian Gamm
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
FIN 684 Financial Institutions II (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Oliver Spalt, Frederik Horn
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
FIN 685 Topics in Financial Regulation Veranstaltung (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Lektor(en):
Oliver Spalt, Sebastian Herzog, Philipp Marquardt, Leah Zimmerer
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
FIN 686 Topics in Sustainable Finance (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Lektor(en):
Oliver Spalt, Carl Ewald, Frederik Horn
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)

Area Information Systems

IS 512 IT Management in the Digital Age (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Armin Heinzl, Deborah Mateja, Philipp Hoffmann
Beschreibung:
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Module Catalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
IS 513 Applied IT Management in the Digital Age (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Michael Grebe, Deborah Mateja, Luis Oberste
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
IS 541 Theories and Methods in Information Systems (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Hartmut Höhle
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
IS 541 Theories and Methods in Information Systems (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
IS 629 Product Management and Product Design for Software (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lernziel:
IMPORTANT points about this course:
You need to register in portal-2 to receive the lecture contents. Lectures will be pre-recorded and uploaded every week (no face-to-face lectures). Live face-to-face Q&A sessions will be offered every three weeks. You need to make your decision to stay in the course or leave it before we announce the case study (on 09.03.2022).

The case study is considered part of the final grade; therefore, you cannot leave the course after announcing the case study challenge. Each student sends an individual or group request to join the case study. We need these emails to structure the teams. Students can join the course after09.03.2022 (on certain conditions; we announce them in the first lecture).
Leaving the course after this deadline is not possible, though. All students taking the case study should register on portal-2 for the final exam. If not, an enforced exam registration would be made from the students' office.
Students may pass the course only if they pass the case study AND they pass the written exam.

** GERMAN ** WICHTIGE Punkte zu diesem Kurs: Sie müssen sich im Portal-2 registrieren, um die Vorlesungs­inhalte zu erhalten. Von uns aufgezeichnete Vorlesungen werden jede Woche hochgeladen (keine Präsenzvorlesungen). Alle drei Wochen werden Q&A Sessions in Präsenz angeboten. Sie müssen sich vor der Bekanntgabe der Fallstudie (am 09.03.2022) entscheiden, ob Sie im Kurs bleiben oder ihn verlassen.
Die Fallstudie wird als Teil der Endnote betrachtet. Daher können Sie den Kurs nach der Bekanntgabe der Fallstudie nicht mehr verlassen. Jeder Student schickt eine Einzel- oder Gruppen­anfrage zur Teilnahme an der Fallstudie. Auf Basis dieser E-Mails werden die Teams strukturiert. Studierende können nach dem 09.03.2022 in den Kurs einsteigen (unter bestimmten Bedingungen, die wir in der ersten Vorlesung bekannt geben). Ein Ausstieg aus dem Kurs nach dieser Frist ist jedoch nicht möglich. Alle Studenten, die an der Fallstudie teilnehmen, sollten sich auf Portal-2 für die Klausur anmelden. Falls nicht, erfolgt eine Zwangs­anmeldung über das Studentensekretariat. Die Studierenden können den Kurs nur bestehen, wenn sie die Fallstudie UND die schriftliche Prüfung bestehen.
Lektor(en):
Florian Tobias Pethig
Beschreibung:
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Area Management

CC 504 Corporate Social Responsibility (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Empfohlene Voraussetzungen:
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MAN 632 Advanced Entrepreneurship (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Michael Woywode, Nora Zybura, Thomas Hipp
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MAN 633 Entrepreneurial Spirit (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
This course has limited places. It is mandatory that you register via the student portal (Portal2) after your enrollment. You can register anytime during the official course registration period from February 15 – 25, 2021. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first come, first served basis.
Lernziel:
Students will learn tools to analyze and develop business models and how to tweak them towards growth. They solve real-life challenges in new ventures in a project format and learn first-hand what it is like to work in a startup by gaining real startup experience. By being (temporally) part of a startup team, they will acquire managerial skills and gain familiarity with problem solving in practice. Team work experience, profound presentation and consulting skills are also core learning outcomes of this class.
Literatur:
Please find readings on the MAN 633 course website: https://www.mcei.de/teaching/graduate/man-633-entrepreneurial-spirit
Prüfungs­leistung:
20% Written exam (30 min., individual)
20% Mid-term presentation (team)
20% Final presentation (team)
40% Final managerial report (team)
Lektor(en):
Thomas Hipp, Nora Zybura, Bettina Müller
Beschreibung:
You do not think inside the box and love working on challenging projects? Next to studying, you are eager to apply your knowledge in the real world and learn from startup teams on the project? You like new ideas and love their execution? You want to dive deeper into the anatomy of business models and get the unit economics right? Then you should opt for Entrepreneurial Spirit. The course is a new format to foster startup growth, entrepreneurial culture and to advance the startup eco­system at and around the University of Mannheim. With their expertise, the students support the startups in improving their products, services and business models and help them to be more competitive. We will work with real companies in this course and you will actively contribute to their growth. Thus, high dedication, willingness to take over responsibilities and professionalism are a prerequisite. There are two tracks in MAN 633: One for students who have no startup project yet and one for students (individual or founding team) who work on their own advanced startup project.
MAN 633 helps to advance startups in our network by sending students teams as a task force (Inside the Venture Track) but also helps students with an advanced startup idea to reach their next milestones and gain support in a course format (Own Venture Track). For both tracks, the course starts with an initial educational full-day workshop. The initial workshop is the same for both tracks and provides hands-on tools to assess, structure and solve startup challenges. The workshop part is concluded with an exam (20%). Following this educational element, the students form interdisciplinary teams of 3–5 and solve challenges in real ventures. Experienced MCEI coaches will work closely with the student consulting teams to make sure that they are on track to maximize their learning experience while simultaneously permitting the teams to have as much fun as possible.
Inside the Venture Track (for students with no own startup)
Offers students who have no own startup but want to experience the startup world an excellent opportunity to work at eye-level with an experienced real-world startup team. The concept:  Solving challenges of young companies with student approaches and on-site by student teams. Assisted by an experienced MCEI coach, the students carry out joint projects with the startup after a needs analysis. The startups are recruited via our extensive MCEI network. The projects have a mid-term presentation (20%), end presentation (20%) and a final managerial report (40%).
Own Venture Track (for students who already work on their advanced startup project)
Further advance your own startup in class. Your performance appraisal will be according to milestones set at the beginning of class and you will receive continuous counseling by MCEI coaches. MAN 633 offers you the opportunity to recruit a student team from class to work on your startup’s challenges during the course just like in our “client companies” in the Inside the Venture Track. Please approach the instructors upon course registration to sort out whether your startup project is eligible for our Own Venture Track. This offer is for advanced startup projects only – you can start greenfield (i.e., at idea stage) in MAN 631. The projects have a mid-term presentation (20%), end presentation (20%) and a final managerial report with continuous status updates (40%).
The direct integration of the students into the startups within the framework of the course enables a joint action-oriented learning experience on both sides. In addition, we strengthen the startup community, promote startup companies and potential startups, integrate startups directly into the university's offerings and support the transfer of knowledge and technology between the university and the economy
MAN 634 Entrepreneurial Behaviour – Behavioural Crowds & Crowdfunding for Cultural, Creative and Sustainable Ideas (Vorlesung)
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
Lektor(en):
Jan-Philipp Ahrens
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MAN 636 International Entrepreneurship and Managing Change (Seminar)
EN
Vorlesungs­typ:
Seminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
Lernziel:
Internalizing the factors which make for success in starting a business with an international market focus.  Team-building to create new international business designs which confront either resource scarcity or high tech design challenges. Working with GEM comparisons of national competitiveness and considering which government policies and global business cycles are most conducive to helping entrepreneurs set up new ventures. Learning models of adapting to globalization project both from the developing to the developed countries as well as from the rich to the poor.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
One exam and one oral report (teamwork)
Beschreibung:
The course focuses on the knowledge and skills necessary for developing a new global business. `High tech’ and `low cost’, or frugal innovative start-ups are compared and contrasted taking business cycles, cultural contexts and levels of development into account. Models of managing international change are the basis.
MAN 636 International Entrepreneurship and Managing Change (Seminar)
EN
Vorlesungs­typ:
Seminar
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
This course has limited places. It is mandatory that you register via the student portal (Portal2) after your enrollment. You can register anytime during the official course registration period from February 15 – 25, 2021. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first come, first served basis.
Lernziel:
Internalizing the factors which make for success in starting a business with an international market focus.  Team-building to create new international business designs which confront either resource scarcity or high tech design challenges. Working with GEM comparisons of national competitiveness and considering which government policies and global business cycles are most conducive to helping entrepreneurs set up new ventures. Learning models of adapting to globalization project both from the developing to the developed countries as well as from the rich to the poor.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
One exam and one oral report (teamwork)
Beschreibung:
The course focuses on the knowledge and skills necessary for developing a new global business. `High tech’ and `low cost’, or frugal innovative start-ups are compared and contrasted taking business cycles, cultural contexts and levels of development into account. Models of managing international change are the basis.
MAN 644 Human Resource Training and Development (Vorlesung)
DE
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Lektor(en):
Torsten Biemann, Frank Danesy
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MAN 647 Strategic and International Human Resource Management (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
This course has limited places. It is mandatory that you register via the student portal (Portal2) after your enrollment. You can register anytime during the official course registration period from February 15 – 25, 2021. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first come, first served basis.
Lektor(en):
Torsten Biemann
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MAN 648 Incentives and Performance (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Torsten Biemann
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MAN 654 Corporate Restructuring (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Prüfungs­leistung:
Written exam (75% of final grade) and presentation in exercise class (25% of final grade)
Lektor(en):
Matthias Brauer, Martin Jerusalem
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MAN 655 Corporate Strategy: Managing Business Groups (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Prüfungs­leistung:
Written exam
Lektor(en):
Matthias Brauer, Constantin Wespatat
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MAN 676 Ausgewählte Herausforderungen im Public Management (Seminar)
DE
Vorlesungs­typ:
Seminar
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
deutsch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Lernziel:
Die Studierenden …
  • kennen die Grundzüge verhaltens­wissenschaft­licher Forschung, experimenteller Forschungs­methoden, und können verschiedene Formen von Experimenten unterscheiden.
  • können Experimentalforschung kritisch reflektieren.
  • können Publikationen im Bereich der verhaltens­orientierten Forschung evaluieren und diskutieren.
  • können Forschungs­praktiken im Bereich der verhaltens­orientierten Forschung reflektieren und diskutieren. 
  • können experimentelle Designs für unterschiedliche Fragestellungen entwickeln und diese schriftlich ausformulieren.
  • können eigene und fremde Forschungs­designs präsentieren. 
Literatur:
Pflichtlektüre:
  • Grimmelikhuijsen, S. G., Jilke, S., Olsen, A. L., & Tummers, L. 2017. Behavioral Public Administration: Combining Insights from Public Ad-ministration and Psychology. Public Administration Review, 77(1): 45–56.
  • James, O., Jilke, S. R., & Van Ryzin, G. G. 2017. Experiments in Pub-lic Management Research Challenges and Contributions. Cambridge University Press. (Kapitel 1 + 4)
  • Bellé, N., Cantarelli, P., & Belardinelli, P. 2018. Prospect Theory Goes Public: Experimental Evidence on Cognitive Biases in Public Policy and Management Decisions. Public Administration Review, 78(6): 828–840.
  • Hilton, J. L., & von Hippel, W. 1996. Stereotypes. Annual Review of Psychology, 47(1): 237–271.
  • Ajzen, I. 1991. The Theory of Planned Behavior Organizational Behav-ior and Human Decision Processes. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2): 179–211.
Prüfungs­leistung:
Präsentation (30%), Schriftliche Seminararbeit (70%)
Beschreibung:
Im Modul MAN 676 „Ausgewählte Herausforderungen im Public Management“ werden wir uns im FSS 2021 unter dem Themenschwerpunkt „Behavioral Public Administration“ mit verhaltens­wissenschaft­licher Forschung im Public & Nonprofit Management beschäftigen.

Verhaltensoriente Forschungansätze (insb. Experimente) haben sich in vergangenen Jahren zunehmend etabliert, nicht zuletzt in verschiedenen thematischen Bereichen des Public & Nonprofit Management. Vor allem Experimente werden vermehrt eingesetzt um Kausalitäten überprüfen zu können und so Limitationen anderer Forschungs­ansätze (insb. Survey-Befragungen) auszuschließen. Der Modul bietet ein vertiefendes Verständnis von verhaltens­orientierter Forschung und Experimenten, um Forschungs­ergebnisse zu verstehen und kritisch reflektieren zu können. Der Modul soll außerdem ermöglichen erste eigene Forschungs­ideen mit Bezug zum Public & Nonprofit Management zu entwickeln. 

Der Modul vermittelt daher ein Grundverständnis methodischer Ansätze und befasst sich insbesondere mit den wesentlichen Aspekten zur Umsetzung von verhaltens­orientierter Forschung. Die Modulinhalte werden anhand von publizierter Forschung mit Bezug zum öffentlichen Sektor diskutiert. Die Literatur beinhaltet aktuelle Forschungs­artikel, welche sich mit Kernfragen des Public Management befassen. In diesem Kontext ermöglicht verhaltensoriente Forschung ein präzises Verständnis des Verhaltens von öffentlichen Angestellten und Bürger*innen. Wichtiger Bestandteil ist die kritische Reflektion der Forschungs­literatur, mit dem Ziel die Studierenden auch hinsichtlich der Limitationen von verschiedenen Forschungs­designs zu sensibilisieren.
MAN 680 Challenges of Public and Nonprofit Management – Case Study Seminar (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
3
Teilnahme:
Präsenz live
Registrierungs­informationen:
Please register for this course on Portal 2 after your enrollment, you will be directly admitted.
Prüfungs­leistung:
Presentation (40%) and written seminar work (60%)
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MAN 690 Innovations­management (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
Please register for this course on Portal 2 after your enrollment, you will be directly admitted.
Prüfungs­leistung:
Written Exam (60 min.)
Lektor(en):
Karin Hoisl, Leo Schmallenbach
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MAN 691 Ausgewählte Aspekte des Verhaltens in Organisationen (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
Please register for this course on Portal 2 after your enrollment, you will be directly admitted.
Prüfungs­leistung:
Written exam (60 min.)
Lektor(en):
Karin Hoisl
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MAN 770 Research Seminar (Seminar)
EN
Vorlesungs­typ:
Seminar
ECTS:
6
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Jan-Philipp Ahrens, Baris Istipliler
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)

Area Marketing

CC 503 Empirische Methoden (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
Please register for this course on Portal 2 after your enrollment, you will be directly admitted.
Lektor(en):
Florian Stahl
Beschreibung:

Theoretical foundations of empirical research. Statistical foundations of empirical research (key summary statistics, important theoretical probability distributions, methodology of hypothesis testing and key test statistics). Introduction to qualitative empirical research. Introduction to experimental empirical research. Introduction to survey-based empirical research. Introduction to empirical research based on secondary data.

The course also contains R Lab Sessions and an optional training in R via Data Camp.
MKT 511 Marketing Analytics (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Literatur:
  • Chapman, Christopher N., McDonnell Feit, Elea (2015): R for Marketing Research and Analytics. The book is available for free from the URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978–3-319–14436-8
  • Grigsby, Mike (2018) Marketing Analytics: A Practical Guide to Improving Consumer Insights Using Data Techniques
  • Katsov, Ilya (2018) Introduction to Algorithmic Marketing: Artificial Intelligence for Marketing Operations
  • Kenneth Train (2009), Discrete Choice Methods with Simulation, Cambridge University Press. The book is available for free from the following web site http://elsa.berkeley.edu/~train/dcms.html
  • Leeflang Peter, Wieringa Jaap, Bikmolt Tammo, and Pauwels, Koen (2015), Modeling Markets, Springer Verlag. The book is available for free from the URL: http://link.springer.com/book/10.1007/978–1-4939–2086-0
  • Winston, Wayne L. (2014) Marketing Analytics: Data-Driven Techniques with Microsoft Excel
Lektor(en):
Florian Stahl, Leonie Gehrmann
Beschreibung:
Companies are currently spending millions of dollars on data-gathering initiatives, but few are successfully capitalizing on all this data to generate revenue and increase profit. Converting data into increased business performance requires the ability to extract insights from data through analytics.

Marketing analytics is the practice of measuring, managing and analyzing marketing performance to maximize its effectiveness and optimize return on investment (ROI) of marketing efforts. With a profound understanding of marketing analytics, marketers will be more efficient and will improve the performance of their marketing actions and minimize wasted marketing dollars.

This course covers the three pillars of analytics – descriptive, predictive and prescriptive – within the marketing context. Students will be exposed to several methods such as linear regression, logistic regression, multinomial regression and machine learning methods (e.g., neural networks and Support Vector Machines). We will learn how to employ these methods for managerial decisions such as demand forecasting, pricing, and valuing customers.

Overall, students will develop a data analytics mindset, learn new tools, and understand how to convert numbers into actionable insights.
MKT 520 Market Research (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Florian Kraus
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MKT 531 Marketing Theory (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Florian Stahl, Leonie Gehrmann
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MKT 545 Customers, Markets and Firm Strategy (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Florian Stahl, Andreas Bayerl
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MKT 545 Customers, Markets and Firm Strategy (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MKT 570 Marketing of Innovations (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
This course has limited places. It is mandatory that you register via the student portal (Portal2) after your enrollment. You can register anytime during the official course registration period from February 15 – 25, 2021. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first come, first served basis.
Lernziel:
At the end of this course, students will be able to develop and critically evaluate the marketing strategy for a product or service innovation. This course will enable students to apply frameworks, concepts, and methods for crafting marketing strategies around innovations. Students will apply their knowledge in an innovation challenge case.
Empfohlene Voraussetzungen:
Prüfungs­leistung:
Innovation Challenge Pitch: 30%
Innovation Challenge Final Presentation: 70%
Lektor(en):
Sabine Kuester
Beschreibung:
For students seeking knowledge in innovation and the management of new products and services, this course explores the complex challenges organizations face in bringing innovative ideas to market. How do you know which idea is the right one? What marketing strategy and which marketing program should be employed? What are the most effective consumer insights and research methods? The course will combine theory, case studies, in-class team exercises, guest lectures, and practical tools and techniques – all of which students will use in their team innovation challenge project which is the primary course deliverable.
MKT 614 Marketing Communication (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Florian Stahl
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MKT 615 Sales Management (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Christian Homburg
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MKT 622 Country Manager (Block­veranstaltung)
EN
Vorlesungs­typ:
Block­veranstaltung
ECTS:
2.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Aleksandar Blecic, Alexander Müller
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MKT 661 Consumer Behavior (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
2.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
1
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
MKT 663 Branding and Brand Management (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Florian Stahl, Maximilian Beichert
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)

Area Operations Management

CC 501 Decision Analysis (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
CC 501 Decision Analysis: Business Analytics II – Klausur T2 am Sa, 4.9.21, Gruppe 1 (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
Teilnahme:
Online live
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
CC 501 Decision Analysis: Business Analytics II – Klausur T2 am Sa, 4.9.21, Gruppe 2 (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
Teilnahme:
Online live
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
OPM 503 Transportation I – Land Transport and Shipping (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Borislav Bjelicic
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
OPM 510 Sustainable Operations (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
4.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Lektor(en):
Christoph Bode, Moritz Fleischmann, Cornelia Schön-Peterson, Raik Stolletz
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
OPM 581 Service Operations Management (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
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Lektor(en):
Cornelia Schön-Peterson
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
OPM 601 Supply Chain Management (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
Please register for this course on Portal 2 after your enrollment, you will be directly admitted.
Lektor(en):
Moritz Fleischmann
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
OPM 662 Business Analytics: Modeling and Optimization (Vorlesung mit Übung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung mit Übung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
4
Teilnahme:
Präsenz/Online live
Registrierungs­informationen:
This course has limited places. It is mandatory that you register via the student portal (Portal2) after your enrollment. You can register anytime during the official course registration period from February 15 – 25, 2021. The time of your registration is not relevant as seats are not assigned on a first come, first served basis.
Prüfungs­leistung:
written or oral
Lektor(en):
Raik Stolletz
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
OPM 682 Revenue Management (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live
Registrierungs­informationen:
Please register for this course on Portal 2 after your enrollment, you will be directly admitted.
Lektor(en):
Cornelia Schön-Peterson
Beschreibung:
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Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)
OPM 692 Strategic Sourcing (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
SWS:
2
Teilnahme:
Online live & aufgezeichnet
Registrierungs­informationen:
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Lernziel:
Participants will learn how to set up and manage sourcing projects while considering the broader strategic environment of the organization (competitive, functional, category, and supply base).
Lektor(en):
Christoph Bode
Beschreibung:
Increased levels of outsourcing make the selection of the right suppliers and the management the supply base more crucial than ever. Strategic sourcing focusses on all steps of the supplier selection process from a strategic perspective.
Building on basic knowledge of the operating model and strategic role of procurement, this module provides the theoretical background and the practical tools of sourcing from demand analysis all the way to business award decisions and the management of the ensuing buyer-supplier relations­hips. All major activities of pre-transaction (need specification/SoWs, supply market analysis, quotation management, negotiation, contracting) and post-transaction (purchase-to-pay process, expediting, conflicts) sourcing are covered. Special emphasis is put on advanced procurement approaches that aim at creating “value beyond cost” and on optimization levers both from a technical (e.g., product teardown analysis, cost modeling) and a commercial (e.g., current negotiation concepts, reverse auctions) perspective.
The module consists of regular lectures and exercise classes in which extended and short cases will be discussed. Guest speakers from industry will share their management and consulting experiences in procurement.
OPM 693 Sourcing Excellence (Vorlesung)
EN
Vorlesungs­typ:
Vorlesung
ECTS:
6.0 (Modul/e)
Kurs geeignet für:
Master
Kurssprache:
englisch
Teilnahme:
Online live
Lektor(en):
Christoph Bode
Beschreibung:
Please find a detailed course description via the following link:
Modulkatalog MMM | Universität Mannheim (uni-mannheim.de)