Important information concerning the courses of the School of Humanities
Please note:
The list of courses and lectures below is only intended for students at the School of Humanities. Students from other schools can only register for courses from the University-wide electives.
To start the registration procedure please click on 'Details' behind the course title.
For further questions regarding all the courses offered by the School of Humanities,
please contact the departmental exchange coordinator:
incoming.phil uni-mannheim.de
Die Vorlesung mit begleitendem Tutorium vermittelt Grundwissen über Teilgebiete, Konzepte und Methoden der Linguistik mit dem Schwerpunkt auf der deutschen Sprache. Zentrale Kategorien und Beschreibungsmodelle auf verschiedenen Analyseebenen – Pragmatik, Semantik, Syntax, Morphologie, Phonologie, Graphematik, Text- und Gesprächslinguistik – werden erläutert und in Übungen (im Rahmen der Tutorien) erprobt. Bitte beachten Sie: Materialien, die Begleitliteratur und einschlägige Links werden über ILIAS bereitgestellt. Organisationsform, Zeitplan, Inhalte und Prüfungsart werden in der ersten Sitzung am 12. September besprochen. Wer daran nicht teilnehmen kann, muss die Materialien aus dieser Sitzung sorgfältig durcharbeiten und die Inhalte zur Kenntnis nehmen. Die Vorlesung findet online über ZOOM statt. |
Auch in 2023 heißt es wieder: Mannheim liest ein Buch! Ausgewählt wurde Dmitrij Kapitelmans „Eine Formalie in Kiew“, zu dem es vom 19. Oktober bis zum 26. November verschiedene Veranstaltungen geben wird; unter anderem kommt der Autor zu einer Lesung und einem Gespräch an die Universität Mannheim.
Das Hauptseminar steht im Kontext von „Mannheim liest ein Buch“, gemeinsam werden wir uns Kapitelmans tragisch-komischen Roman literaturwissenschaftlich widmen und verschiedene Veranstaltungen der Aktion gemeinsam besuchen. Darüber hinaus werden wir uns mit weiteren preisgekrönten Texten und Filmen der Gegenwart beschäftigen, die von der Ukraine erzählen, die ‚die‘ Ukraine erzählen:
Das Seminar wählt einen etwas anderen Aufbau als üblich: Nach einer Einführung werden wir einzelne reading weeks haben, in denen wir uns Grundlagen zur ukrainischen Geschichte und einen Überblick über die Texte erarbeiten. Es folgen bis Mitte November wöchentliche Sitzungen, bevor wir das Seminar mit einem Blocktermin/
– You will deepen your understanding of the mechanisms underlying language and non-linguistic cognitive domains.
- You will become familiar with a variety of experimental paradigms used by psycholinguists to study the relationship between language and cognition.
- You will gain experience with designing experiments.
-You will practice your skills in critical thinking, academic reading, writing, presenting and teamwork.
Malt, B. C. & Wolff, P. (2010). Words and the mind – How words capture human experience. Oxford University Press.
(This textbook is available as paper and online version at the library.)
References to additional research articles will be provided in class.
Warren, P. (2013). Introducing psycholinguistics. Cambridge: CUP. (Chapters 12–18). References to the research articles (presentation assignments) will be provided in class.
Students have two assessment options, both based on the in-class project: Hausarbeit (3000-5000 word term paper) or Prüfungsgespräch (20-min oral exam)
The students will:
In 1990, James Nicoll, an alleged Usenet personality, stated that „The problem with defending the purity of the English language is that English is about as pure as a cribhouse whore. We don’t just borrow words; on occasion, English has pursued other languages down alleyways to beat them unconscious and rifle their pockets for new vocabulary“ (Nicoll, James (1990-05-15).„The King’s English“.rec.arts.sf-lovers cited on http://itre.cis.upenn.edu/~myl/languagelog/archives/002579.html).
What the author quite boldly states here is that English has been heavily influenced by contact with other languages which is likely to have changed the language to a considerable degree. This is why we will investigate these two phenomena–language contact and language change–in depth. We will first take a look at what can change in a language (lexicon, phonology, morphology, morphosyntax, syntax, semantics, information structure) as well as the internal and external factors that explain changes. We will also deal with a number of models and theories to explain both phenomena. We will focus on the most prominent contact situation in the history of English: contact with French in medieval times.